En només uns mesos, la pandèmia del coronavirus ha canviat la vida quotidiana de persones a tot el món. L’impacte econòmic del virus ha donat lloc a noves categories de treballadors “essencials”, així com a la implementació del treball remot a gran escala per part de la majoria d’empreses l’activitat de la qual permet el teletreball.
Seguint les recomanacions sanitàries, els treballadors han abandonat els seus desplaçaments diaris per treballar des de les taules del menjador, els sofàs i els llits de les seves pròpies llars. Molts poden trobar-se en aquesta situació a llarg termini, ja que les empreses lluiten per trobar un camí a seguir mentre segueixin imposant-se noves restriccions.
10 formes en què la COVID-19 podria canviar per sempre la nostra forma de treballar
1) Treballar en una oficina podria convertir-se en un símbol d’estatus
Amb més persones treballant de forma remota, les empreses poden obrir centres regionals o proporcionar accés a espais de treball conjunt on sigui que estiguin els seus empleats, en lloc de tenir la majoria de la seva força laboral a una oficina central.
Com a resultat, les seus corporatives poden convertir-se en un símbol d’estatus per a les organitzacions que encara tenen el pressupost i una força laboral el suficientment gran en una ciutat important.
2) La majoria de les reunions es poden reemplaçar per correus electrònics i missatgeria instantània
La pandèmia ha estat una mena d’equalitzador tecnològic on les persones que abans no estaven acostumades a usar eines tecnològiques en el lloc de feina han hagut d’adaptar-se. I en alguns casos, el resultat ha estat una major eficiència.
Amb aquesta finalitat, pot generar-se una forma més àgil de treballar i comunicar-se amb els col·legues: les reunions es convertiran en correus electrònics i els emails en missatges instantanis.
Pels membres de l’equip que ja no treballen junts en una oficina central, les trucades telefòniques i les reunions han passat a les videoconferències.
3) Podria ser el final dels viatges de negocis tal i como els coneixem
A mesura que s’aturen els viatges de tot tipus, el teletreball s’adopta a gran escala i les empreses intenten reduir costos i equilibrar els seus pressupostos, molts experts creuen que els viatges de negocis, tal i com els coneixem, seran cosa del passat.
Els canvis en les preferències dels usuaris i el distanciament social limitaran els esdeveniments de grups grans, com conferències i convencions, i disminuirà el volum de viatges de negocis.
4) Els edificis d’oficines podrien convertir-se en “centres de conferències”
Els edificis d’oficines del futur podrien convertir-se en instal·lacions per reunir-se, mentre que el treball específic es realitza de forma remota. Això podria significar menys oficines i més espais de reunió per albergar conferències i altres esdeveniments de tota l’empresa.
No obstant, els dissenys oberts canviaran: els escriptoris podrien espaiar-se, les particions podrien pujar, les estacions de neteja amb desinfectant per a mans i tovalloletes antibacterianes es convertiran en la norma, i els treballadors poden buscar espais pel treball enfocat, com cabines de privacitat.
Així mateix, els treballadors voldran la seguretat i el control de tenir un espai personal al qual vagin tots els dies o cada pocs dies i puguin netejar amb freqüència.
En espais compartits, hi haurà sensors de portes, lavabos automàtics i dispensadors de sabó i ascensors activats per veu.
5) Els exàmens mèdics obligatoris a la feina podrien convertir-se en la norma
Els experts en salut i assumptes legals prediuen que els exàmens mèdics a la feina, com controls de temperatura i proves d’anticossos, seran una realitat per aquells que tornin al treball en els propers mesos.
Les empreses no només tenen permís per controlar la temperatura dels empleats, sinó que les autoritats sanitàries les encoratgen a fer-ho.
6) Els companys de feina podrien apropar-se encara més
Si hi ha un aspecte positiu de com la pandèmia afectarà al futur del treball, és que podria enfortir les relacions personals que formem amb els col·legues, ja que duran te molt temps, s’ha donat per fet la capacitat de veure als companys de feina tots els dies sense donar-li el valor que tenia. Per tant, els equips estaran molt més units quan puguin tornar a l’oficina.
A més, els gestos que poden transmetre amabilitat i respecte des de la distància, com un assentiment o un somriure, podrien convertir-se en la norma social.
7) Les mascaretes facials seran un element bàsica del guarda-roba
Encara que la roba informal de negocis probablement seguirà sent la norma a les oficines, dos nous tipus de roba també podrien sorgir de la pandèmia: l’augment de la roba d’oficina per treballar des de casa i les mascaretes com un accessori obligatori socialment.
Usar una mascareta a l’oficina serà quelcom comú, especialment en empreses més grans amb més treballadors que comparteixen espais reduïts.
8) Les retribucions de l’oficina a casa podrien convertir-se en un benefici comú
Si treballar de forma remota es converteix en la norma, llavors les retribucions de l’oficina a casa podrien convertir-se en un benefici comú al lloc de feina.
Per a què el treball remot sigui eficaç, les empreses hauran de proporcionar als empleats els recursos necessaris per ser productius. Això inclou una petita remuneració que permetrà als treballadors personalitzar el seu espai d’una manera que considerin suficient.
Aquesta flexibilitat remota també permetrà a les organitzacions estalviar diners en les despeses generals de funcionament de les instal·lacions de les oficines.
9) L’automatització podria accelerar-se
Degut a les mesures de distanciament social, moltes organitzacions de tots els sectors s’han vist obligades a trobar formes d’operar amb la menor quantitat possible d’empleats físicament presents. Un avantatge addicional: els bots i els algoritmes no poden posar-se malalts.
El coronavirus ha provocat una acceleració d’algunes tendències laborals com l’automatització i els empleats poden necessitar desenvolupar noves habilitats.
Durant anys, les empreses han estat treballant per automatitzar feines repetitives a través d’algoritmes i bots que poden completar tasques repetitives. Els investigadors han descobert que aquest tipus d’automatització s’adopta més ràpidament durant les recessions econòmiques.
Per tant, les empreses es tornaran digitals i s’automatitzaran molt més ràpid.
10) Podria haver-hi una major demanda per tancar el buit digital
La manca d’accés a Internet d’alguns treballadors equival a que milions d’empleats a tot el món, independentment de la indústria, no podran treballar de forma remota.
Tot i que les converses sobre el buit digital han tingut lloc durant anys, la pandèmia de coronavirus ha posat un focus encara major en ella. Conseqüentment, si volem assegurar que tots els empleats puguin treballar, socialitzar i aprendre des de casa, s’ha de començar a tenir una discussió sobre com construir una solució a llarg termini.
Per a cada país, aquesta solució podria ser diferent, ja que tenen diferents geografies, recursos disponibles i entorns polítics. Però amb els programes i el finançament adequats, tots els països podrien oferir als ciutadans un accés equitatiu per treballar de forma remota en el futur.