Segons Aberdeen, les empreses amb una estratègia de participació del client omnicanal forta aconsegueixen retenir un promig del 89% dels seus clients, en comparació amb el 33% dels consumidors de les empreses amb una estratègia de participació del client omnicanal dèbil.
Avui en dia, tothom parla de “l’omnicanalitat”, però, de què es tracta? Per què és beneficiós per a les petites empreses? En què es diferencia del màrqueting “multicanal”?
Diferències entre màrqueting monocanal, multicanal i omnicanal
1) Màrqueting monocanal
Aquest canal de comercialització implica comprar a través d’un sol canal. Un client entra a una botiga física, valora diferents opcions amb un venedor i després compra l’article escollit.
2) Màrqueting multicanal
Aquest tipus de màrqueting involucra diversos canals, com botigues físiques, ecommerce, llocs web, correu electrònic, etc. on els consumidors poden conèixer un producte o servei. En un enfocament multicanal, cada canal actua essencialment com la seva pròpia sitja. Aquest enfocament està centrat en la marca.
3) Màrqueting omnicanal
En un enfocament omnicanal, tots els canals de comunicació treballen junts per educar i empoderar al consumidor en lloc de treballar en el seu propi interès. És a dir, aquest enfocament està centrat en el consumidor.
Els canals de comunicació estan dissenyats per optimitzar l’experiència del consumidor en funció de les seves preferències en lloc del mètode de contacte preferit de la marca.
Tres tipus de canals de comunicació
1) Màrqueting per correu electrònic
Alguns especialistes en màrqueting creuen que el màrqueting per correu electrònic té el major pes en una estratègia omnicanal, ja que pot generar el ROI més alt entre els diferents canals de comunicació digital.
2) Comercialització de SMS
L’ús d’una estratègia de màrqueting per SMS per impulsar el màrqueting via email és la forma en què parla l’idioma dels seus clients. Els missatges breus i directes amb ofertes oportunes tindran una taxa d’apertura més alta que els correus electrònics.
3) Màrqueting en xarxes socials
El benefici de les xarxes socials, com WhatsApp, per a l’estratègia omnicanal s’aprofita millor quan es sap en quina plataforma estan els clients, s’integra amb el màrqueting per correu electrònic, es recopilen dades dels usuaris per fer ofertes personalitzades i administrar la comunitat online de manera adequada.
Cinc avantatges de l’omnicanalitat que tota pime hauria d’aprofitar:
1) Alta retenció i lleialtat de clients
Els consumidors sempre compraran d’una marca en la qual confiïn. El màrqueting omnicanal proporciona una experiència uniforme en diferents plataformes. Cada una d’elles té un missatge únic i personalitzat pels diferents consumidors.
2) Viatge del client més fluid
Comprendre com es comporten els clients al llarg de l’embut de vendes el rendiment i reduirà els punts d’abandonament en el customer journey.
3) Creixement instantani d’ingressos
L’augment del ROI (retorn de la inversió) és una de les mesures més importants en qualsevol esforç de màrqueting. Amb una segmentació i personalització precises, una estratègia de màrqueting omnicanal pot ser molt exitosa. Una major participació del client generarà més conversions i un major ROI.
4) Negocis més integrats
L’omnicanalitat té un avantatge sorprenent: en lloc de tenir diferents departaments treballant cadascun pels seus objectius separats aquí té un sistema de diverses unitats col·laborant juntes per un objectiu. Per tant, es disposarà d’una planificació integrada de recursos de servei al client, vendes, màrqueting i inventari treballant cap a única finalitat.
5) Millor percepció del client
Gràcies a l’omnicanalitat es poden recopilar i unificar dades de clients de diferents canals i sistemes, com cookies, dispositius, identificacions, cistelles de compres, xarxes socials, llistes de correu, sistemes de punt de venda (POS, en les seves sigles en anglès), programes de referència, etc. També es pot mesurar fàcilment com cada canal ha contribuït a l’objectiu general. D’aquesta manera, es pot saber què no funciona i solucionar-ho, i també es pot conèixer què és i aprofitar-ho.
En conclusió, el màrqueting omnicanal ofereix a les empreses noves oportunitats per millorar l’experiència de compra dels clients i augmentar la lleialtat a la marca. Adoptar una estratègia omnicanal ajuda a les empreses a adquirir nous clients i obtenir un avantatge competitiu independentment de la indústria en què es trobi.