Els dies 25 i 26 d’octubre vam assistir a Madrid a un dels events més importants sobre l’ecosistema digital a Espanya: l’eShow Madrid 2017. La 31ª edició d’aquest reconegut esdeveniment va reunir a líders de màrqueting digital i eCommerce en un espai únic on es van donar a conèixer les noves tendències digitals, així com les solucions tecnològiques i estratègiques més innovadores basades en casos d’èxit. També es van donar 7 idees a tenir en compte pel teu eCommerce el 2018.
El 2018 arribarà l’època daurada de l’eCommerce a Espanya
Segons estimacions del Digital Market Outlook de Statista, el 2018 serà l’any en què els ingressos derivats de l’eCommerce a Espanya aconseguiran un ritme de creixement de l’11,3%, assolint així la seva època daurada, donat que es preveu que el 2019 aquest creixement anual sigui de l’11,1%, el 2020 del 10,1%, el 2021 del 8,5% i el 2022 del 6,9%.
Les dades de 2017 marquen aquest futur prometedor pel proper any. Així, al llarg de 2017 s’estima que les vendes online augmentaran un 10,6% i que el mercat de l’eCommerce generarà uns ingressos totals de 15.523 milions d’euros a Espanya. Per segments de negoci, aquells que facturaran un major volum seran: moda (6.129 milions d’euros), joguines i aficions (3.425 milions d’euros), i electrònica i mitjans (3.037 milions d’euros).
Evita els 7 paranys digitals més habituals en un eCommerce
Beatriz Fernández, Digital Business Specialist de Digital Boost (by Stratesys), va explicar quins són els mals digitals que les marques han de conèixer, és a dir, aquelles pràctiques online que podrien comportar problemes a les empreses:
- Opinions falses: una de les grans aportacions de l’era digital és la possibilitat de compartir opinions sobre serveis, productes i experiències de compra. No obstant, en els últims anys s’ha estès una mala praxis en la qual les opinions falses s’han convertir en una forma fraudulenta de fer negoci. En aquest sentit, diversos estudis afirmen que una de cada tres crítiques que llegim probablement sigui falsa.
- L’engagement com a KPI: aquesta variable mesura el nivell de compromís dels usuaris amb una marca. L’engagement s’ha convertit en la ‘nina dels ulls’ de l’era digital, i es preveu que creixi de manera contínua, arribant a ser un mesurador d’èxit rotund pels canals socials. No obstant, no és un KPI amb un comportament estable i, per tant, no pot ser un indicador absolut de l’èxit o fracàs de l’exercici d’una marca en un canal determinat.
- Emails amb el correu ‘no reply’: l’emailing és bidireccional, busca que el usuari pugui respondre, és personal, té a una persona real darrere enviant-lo i aporta valor a qui el rep. Per tant, enviar emails als usuaris amb el correu ‘no reply’ pugui acabar tenint conseqüències negatives a la reputació online de les empreses.
- Solucions universals: Quina opció és millor? Web app, responsive, app? En realitat, no hi ha una resposta universal correcta. El que han de fer les empreses és preguntar-se què necessita l’usuari final. En aquest sentit, exercicis com el ‘customer journey’, el buyer persona o el mapa d’empatia, entre d’altres, ajuden a les empreses a saber-ho.
- En el món digital es pot mesurar tot: segons alguns experts no tot és mesurable. Per exemple, no es pot mesurar la connexió emocional que provoca un anunci publicitari amb una audiència. En aquest sentit, l’ésser humà comparteix molt més quan no està satisfet que quan està content amb uan experiència.
- Ancorats en el funnel tradicional: sempre s’ha mesurat el funnel de compra centrant-se només en les fases conegudes de coneixement, consideració, conversió, fidelització i generació d’ambaixadors. Els experts consideren que és necessari donar un pas més i considerar també les emocions (funnel experiencial) que es produeixen en cadascuna d’aquestes fases perquè l’usuari quedi content i visqui una bona experiència de compra.
- Tot en streaming i en viu: no perquè cada cop més xarxes socials ofereixin l’opció de retransmetre en viu significa que s’hagi d’utilitzar cada vegada que hi hagi una oportunitat. De la mateixa manera que no s’ha de tenir presència en totes les xarxes socials, les marques no han d’obsessionar-se amb emprar enquestes o retransmissions en viu.
Solucions per millorar el ROI del teu eCommerce
Aquests ‘paranys digitals’, exposats durant l’eShow Madrid 2017 marquen el rumb que haurien de seguir les empreses. Els eCommerce i les marques haurien de fer una lectura positiva d’aquestes per establir els ‘to do’ en les seves estratègies digitals. La satisfacció i l’experiència dels usuaris, així com el servei d’atenció al client continuen sent claus per a la fidelització dels clients.
En aquest sentit, aquest article proposa bones pràctiques i trucs per millorar els KPIs crítics del teu eCommerce a través de solucions de comunicació. Aplicacions per connectar millor amb els visitants del teu web, generar més conversions amb un menor CPL, i analitzar el rendiment de les teves campanyes amb més precisió.