Durant aquests últims dies, s’ha fet públic el Baròmetre del Sector Tecnològic a Catalunya 2016, en el qual ha participat masvoz. Aquest Baròmetre és una anàlisi qualitativa i quantitativa de la situació del sector de les tecnologies de la informació i la comunicació a Catalunya. Cada any, durant cada edició, el Baròmetre ha anat incrementant quant a l’anàlisi prospectiva de les tendències del sector, convertint-se en un full de ruta, propostes i recomanacions per als actors tecnològics catalans.
La vuitena edició del Baròmetre del Sector Tecnològic a Catalunya realitzat pel Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) aporta diverses conclusions. En aquesta edició, la participació ha superat a la dels baròmetres anteriors, realitzant més de 1.000 enquestes i 27 entrevistes a líders d’opinió, i permetent realitzar estudis a empreses d’oferta i demanda tecnològica, així com a cinc focus groups, dos d’ells enfocats a la formació i a les startup. Així, masvoz ha format part de l’anàlisi participant en la investigació a base d’entrevistes i en la realització del focus group que ha comptat en 38 participants, centrat en la recollida de dades qualitatives.
L’anàlisi inclou nou blocs que ofereixen una visió més completa i contextualitzada de l’actualitat del sector tecnològic català i de les tendències del futur. Aquest any, la percepció del sector tecnològic és positiva i millora la valoració dels baròmetres anteriors, pujant del 6,4 al 6,7. Aquesta conclusió s’explica per l’augment del nombre d’empreses del sector, la millora de la situació financera (el 62% dels enquestats ha augmentat la facturació, un 5% més respecte l’any anterior), l’increment del nombre de clients i l’augment dels salaris, amb previsió d’incrementar-se encara més el 2016.
D’aquesta anàlisi també s’extreu que la demanda creu que l’oferta tecnològica no està transmetent de manera correcta la seva estratègia de producte, incrementant-se la impressió que el sector no està suficientment madur i que, a més, evoluciona a un ritme lent. Aquesta situació es reafirma amb el fet que la pràctica totalitat de les companyies enquestades reconeix la transformació digital com un procés necessari, però només el 39% veu la seva plataforma tecnològica capaç d’adaptar-se als reptes que planteja el futur, i menys del 25% afirma tenir un pla estratègic on la tecnologia sigui l’element clau.
La situació actual, doncs, planteja uns reptes orientats a una transformació digital que ja ha començat, però que està generant dubtes i incertesa. Amb tot, un gran percentatge de les empreses enquestades afirmen haver augmentat el nombre de treballadors el 2015, haver incrementat els salaris i disposar de plans de retenció i atracció de talent.
A l’anàlisi, el Baròmetre mostra que l’ecosistema startup català és líder a Espanya. El caràcter emprenedor i el talent català es veuen potenciats, sent molt potent a nivell tècnic, i la totalitat de les companyies catalanes enquestades reconeix la transformació digital com un procés necessari.
A mode de conclusió, la transformació digital és un canvi cultural que s’ha de fer amb el suport de les noves tecnologies. Les empreses han de trobar noves formes de relacionar-se i de treballar que els permeti explorar noves oportunitats de negoci i millorar el servei ofert als seus clients. En aquest nou paradigma, les persones passen a ser el motor del canvi, i per això la seva formació i talent és un dels punts crucials per a una transformació exitosa.
Així, hi ha una bona dinàmica en el sector tecnològic i s’han experimentat millores en relació a anys anteriors, tot i que existeixen alguns indicadors que senyalen que queda molta feina per fer. El sector tecnològic ha de fer un esforç per adaptar-se al nou entorn que es planteja si no es vol córrer el risc de veure’s sobrepassat per la transformació digital que ja està duent a terme la societat catalana.