Les emocions poden afectar al comportament dels col·laboradors en el lloc de feina. Els sentiments i el caràcter general d’un col·laborador tenen un impacte significatiu en el seu rendiment laboral, habilitats per prendre decisions, esperit d’equip i lideratge i productivitat.
El que els col·laboradors senten i com expressen les seves emocions afecta directament al seu rendiment, la seva creativitat i les relacions interpersonals. Per això, a nivell empresarial, es considera important que les persones intentin mantenir les seves emocions fora de l’oficina.
El problema és que això no és realment possible ni útil per a la productivitat. Els éssers humans són criatures emocionals, i comuniquen les seves emocions constantment, ho vulguin o no. L’emoció apareix en el seu llenguatge corporal, la seva elecció de paraules, el seu to de veu i les seves accions. És part de qui són i, si se’ls hi demana que revisin les seves emocions abans d’entrar a l’oficina, realment poden treballar plenament? Segons molts experts i diversos estudis realitzats al llarg dels anys, la resposta és “no”. Per aquest motiu, en lloc de tractar d’eliminar-les, les empreses han d’esforçar-se en comprendre-les i aprofitar-les per augmentar la productivitat dels col·laboradors.
Comprendre les emocions de l’equip
En l’àmbit de la psicologia, es considera que existeixen vuit emocions principals: ira, por, fàstic, sorpresa, tristesa, confiança, anticipació i alegria. Però, com les veiem expressades en les tasques laborals?
En teoria, les emocions més comunes que les persones expressen en els seus projectes d’equip són la confiança i l’anticipació, valorades com senyals positius de la productivitat de la plantilla. Quan els equips confien entre si i esperen amb entusiasme les tasques que han de fer, tots estan molt motivats per fer un gran treball.
La sorpresa i la por es mostren a través del desconeixement sobre certs temes, la inseguretat i la preocupació. Aquest tipus d’emocions són naturals pel treball en equip, donat que a mesura que aquests treballen, descobriran nous reptes als quals fer front. Tanmateix, cada cop que sorgeix un repte, ha de prendre’s com una nova oportunitat de creixement.
D’altra banda, la ira també apareix en els projectes en equip. Segons diverses anàlisis, els col·laboradors poden experimentar aquesta emoció negativa durant el 16-30% del seu temps de treball.
Com afecta l’estat d’ànim al rendiment laboral?
Tots els col·laboradors passen per diverses fases productives: algunes en les quals es vol aconseguir tot el que es pugui en un sol dia, altres en les quals problemes de la vida personal interfereixen en la rutina laboral i esvaeixen les ganes i la motivació per treballar. L’error està en pensar en què aquestes fases existeixen realment, donat que el que influeix en el rendiment laboral és l’estat d’ànim de cadascun dels col·laboradors. No existeix cap humà que pugui tenir el mateix estat d’ànim 24/7/365.
Bàsicament, hi ha moltes raons que poden afectar a les persones en les seves emocions i sentiments. Per a què les empreses comprenguin realment l’impacte del compromís dels col·laboradors en el rendiment, han de centrar-se en les experiències individuals dels col·laboradors i els factors que influeixen en la vida laboral diària.
A mesura que els professionals de recursos humans adapten les seves estratègies de compromís a l’experiència del col·laborador individual, han de tenir-se en compte dues coses. Les relacions humanes tenen un efecte profund en les emocions que les persones experimenten a la feina i l’impacte del compromís dels col·laboradors en el rendiment.
Quines emocions positives afecten al rendiment laboral?
1) Confiança: La confiança és la confiança que posem en els altres. Per a les organitzacions, és la base de la seva cultura. Quan la confiança en una organització és alta, els col·laboradors innoven més, treballen de manera més productiva i tenen nivells més baixos d’estrès. Pel contrari, quan la confiança és baixa, o fins i tot absent en un lloc de feina, abunda la negativitat. La desconfiança pot tenir un impacte negatiu en el compromís dels col·laboradors. Quan les empreses fan de les relacions el centre de l’estratègia de compromís dels seus col·laboradors, la confiança flueix lliurement i enforteix els llaços de l’equip.
2) Assoliment: La naturalesa humana és lluitar per l’assoliment i desitjar el reconeixement. Les emocions que sentim quan aconseguim els nostres objectius, i quan altres reconeixen aquests assoliments, són poderoses. El reconeixement té el major impacte individual en la satisfacció laboral dels col·laboradors, tant per motivadors intrínsecs com extrínsecs. En el lloc de feina, promoure el reconeixement és sinònim de promoure les relacions. Quan els col·laboradors es reconeixen entre si, s’enforteix el vincle entre ells.
3) Felicitat: La felicitat no és una emoció singular i varia de persona a persona. És un factor d’influència principal quan es tracta de les preocupacions del lideratge de l’empresa: retenció de col·laboradors, absentisme i productivitat. La felicitat dels col·laboradors contribueix a l’impacte del seu compromís en el rendiment. Els líders que advoquen per les relacions laborals mostren als seus col·laboradors que prioritzen i valoren el seu benestar.
4) Altruisme: Un dels símptomes més poderosos de confiança és l’altruisme. Tot i que tendim a pensar en l’altruisme en termes de filantropia, en el lloc de feina (com en les nostres vides personals) és tan simple com anteposar les necessitats dels altres a les nostres. A la feina, és més probable que es vegi altruisme quan els col·laboradors ajuden als seus col·legues amb quelcom fora de les seves responsabilitats o sacrifiquen recursos que podrien beneficiar al seu projecte o departament pel bé de l’organització. Els “altruistes” tendeixen a estar més compromesos amb la seva feina, complir amb totes les responsabilitats del seu lloc, i tenen menys probabilitats d’abandonar una organització. En resum, com més fortes siguin les relacions en el seu lloc de feina, més col·laboradors practicaran l’altruisme.
5) Pertinença: Pertànyer és la necessitat de sentir-nos connectats amb altres persones. Quan la pertinença està absent, la salut mental pateix. Les persones que es senten fora de lloc no només mostren nivells més baixos de felicitat i adaptació, sinó que també són més propenses a les malalties mentals i físiques. En aquest sentit, les relacions humanes són la clau del sentit de pertinença. Aquesta, per definició, només pot desenvolupar-se a través d’interaccions freqüents i positives entre individus que es demostren respecte i cura mutu. És impossible sentir pertinença sense la presència i el suport d’altres persones. Així, el sentit de pertinença produït per les relacions humanes a la feina és beneficiós pel benestar dels col·laboradors i per a la seva actitud general cap a la seva experiència laboral.
Quines emocions negatives afecten al rendiment laboral?
1) Ira: L’enuig en el lloc de feina pot ser el resultat de la frustració, els conflictes interpersonals amb superiors o companys i el tractament injust. Una clau per gestionar la ira a l’oficina és allunyar-se de la situació i deixar que aquesta vagi disminuint de mica en mica. Després, des de la tranquil·litat, es poden prendre mesures més racionals per lidiar amb la situació que va causar l’enuig en primer lloc.
2) Enveja: És molt comú envejar els assoliments i recompenses atorgats a altres companys de feina. La teoria de l’equitat diu que tots els col·laboradors estan motivats per un sentit d’igualtat, i que això pot impulsar-los a treballar més per aconseguir un objectiu concret, com un augment de sou o una promoció. Malauradament, les recompenses en el lloc de feina no sempre es distribueixen de manera justa, i això pot conduir a reaccions emocionals negatives, inclosa l’enveja. La clau per lidiar amb l’enveja és analitzar la situació i no comparar-se amb els altres, ja que no tots els col·laboradors compten amb la mateixa experiència, coneixements o estan capacitats per realitzar determinades tasques.
3) Por: Pot resultar desconcertant pensar que la por podria ser una emoció comuna en el lloc de feina, però el risc de perdre una feina pot provocar aquesta incertesa. Mantenir el currículum actualitzat i seguir formant-se per ampliar els coneixements poden ajudar a mantenir a ratlla aquesta por, que en la majoria d’ocasions pot ser fictici. D’altra banda, tenir un problema amb un supervisor o un company de feina també poden causar una sensació d’angoixa o ansietat a l’oficina.
4) Culpa: Si un col·laborador es sent culpable per tasques inacabades (estrès relacionat amb els projectes d’oficina i els terminis), o perquè d’alguna manera hem ofès a un company (estrès personal), la culpa, tot i que sembli contradictori, pot ser una força positiva i motivadora. La millor manera d’eliminar la culpa és complir (o excedir) les demandes i prendre mesures per reparar els conflictes interpersonals en el lloc de feina.
5) Impotència: Una sensació d’incapacitat o inutilitat al treball, o una sensació d’ansietat, és un senyal d’advertència que no ha d’ignorar-se, donat que pot indicar que s’està preocupat per la carrera i cap a on es dirigeix, o fins i tot podria ser un signe de depressió. En qualsevol cas, no han d’ignorar-se aquests sentiments si persisteixen. Buscar assessorament (dins o fora de l’àmbit laboral), ja sigui per controlar els sentiments o per eliminar aquestes emocions negatives, que podrien ser falses, és essencial en aquests casos.
Ajudar als col·laboradors a gestionar les emocions
Això és el que fem a masvoz. Al final, els col·laboradors no són robots; els membres del C-Level i la nostra responsable de persones entenen aquest factor. Però també sabem que és important saber gestionar l’espectre d’emocions i els estats d’ànim que un col·laborador experimenta.
A masvoz ens preocupem pel benestar dels nostres col·laboradors perquè som conscients de la influència que els sentiments poden tenir a les persones. Per això, organitzem tallers enfocats a mantenir la cohesió dels equips, al lideratge col·lectiu i responsable o a la gestió de les emocions amb especialistes en aquests camps. Perquè sabem que és la nostra responsabilitat mantenir un ambient positiu i motivador a l’oficina.
Per aquest motiu ens esforcem per tenir una comprensió bàsica de la salut emocional del nostre equip, ja que som conscients del seu impacte en la productivitat. Per aprofitar les emocions de la plantilla i emprar-les per fer una feina encara millor, a masvoz procurem:
- Reconèixer que les emocions són una part important del treball i intentem crear una cultura de treball oberta on les persones puguin expressar-se.
- Per a tasques en les quals les persones expressen emocions com la ira o la por, proporcionem claredat per resoldre aquests sentiments.
- Evitem qualsevol comentari sarcàstic o negatiu, ja que pot tenir un impacte a llarg termini en les relacions interpersonals.
- Les emocions positives són molt importants per a la productivitat de l’equip, així que ens assegurem que les experimentin i de celebrar els assoliments junts.
- No permetem que algun dels nostres departaments es senti en la incertesa de com fer una tasca durant massa temps: augmenta l’ansietat i disminueix la productivitat.
- Ens concentrem en l’èxit de l’individu i no només en la finalització de les tasques. Després de tot, sabem que el millor actiu del nostre equip són les persones!