Els bufets d’advocats finalment estan començant a adoptar la tecnologia com un mitjà no només per millorar l’eficiència i el rendiment, sinó també per arribar als clients a través de diversos canals. Després de més de dos anys de treball remot impulsat per la pandèmia, la transformació digital s’està fiançant als bufets d’advocats a mida que experimenten els seus nombrosos beneficis.
Què és la transformació digital als despatxos d’advocats?
Excepte per l’ús de la signatura de documents en línia, les bases de dades de clients i el correu electrònic, la transformació digital ha trigat en arribar a la professió legal. Llavors, com l’estan implementant?
La transformació digital és el procés d’adopció i incorporació de tecnologia a tota l’organització per crear més eficiència, reduir errors, millorar les capacitats, augmentar els coneixements i millorar les relacions amb els clients.
Hi ha hagut un ràpid creixement a l’espai de la tecnologia legal (LegalTech) en els últims anys. S’ha desenvolupat software i plataformes específiques per millorar molts elements de la professió jurídica. La pandèmia va incrementar la innovació en tecnologia per a l’intercanvi segur de documents, declaracions jurades i notarització. També hi ha softwares que utilitzen la Intel·ligència Artificial (IA) per oferir als advocats nous coneixements que influeixen positivament en benefici dels clients.
4 formes en què la professió jurídica es beneficia de la transformació digital
Cada bufet d’advocats té una especialitat i clients específics que dicten quin tipus de transformació digital els importa més. Per exemple, els corporatius tindran requisits diferents als de les pràctiques familiars.
Aquí hi ha quatre aspectes importants que poden impactar positivament a les firmes legals de qualsevol tipus:
1) Automatització
El Mckinsey Global Institute senyala que el 23% del treball realitzat pels advocats podria automatitzar-se. Des de la presentació de documents fins a la signatura de contractes i la revisió de documents en busca d’errors o discrepàncies, s’ha creat tecnologia per eliminar aquestes tasques quotidianes del dia d’un advocat.
2) Seguretat
Això és tant un benefici com una necessitat. L’augment de la seguretat amb la tecnologia pot mantenir la informació segura i brindar tranquil·litat als clients. També és important que els bufets d’advocats donin prioritat a la seguretat al llarg de la transformació digital. A l’Informe de l’Enquesta de Tecnologia Legal 2022 de l’ABA, el 25% d’aquests van senyalar que havien experimentat algun tipus de violació de dades en l’últim any. Per això, és important que inverteixin en tecnologia de ciberseguretat garanteixi el compliment de la privacitat i que totes les dades estiguin segures.
3) Experiència del client (CX)
La tecnologia ofereix als bufets d’advocats un avantatge amb els clients. Aquests poden preferir compartir documents digitalment o tenir una videoconferència en lloc de visitar un bufet d’advocats en persona. En aquest sentit, és important que els despatxos legals descobreixin quins elements brinden el major benefici als clients i implementin primer aquestes àrees de transformació digital.
4) Intel·ligència
La tecnologia pot proporcionar als advocats informació més enllà del que poden obtenir de documents extensos. Hi ha solucions disponibles que utilitzen el Processament del Llenguatge Natural (PNL) per “llegir” documents, detectant problemes, discrepàncies i fins i tot emocions o falsificacions. El software pot analitzar les dades per detectar patrons que poden revelar informació i coneixements importants.
Com els bufets d’advocats poden avançar en la transformació digital
Històricament, els socis s’han resistit a adoptar algunes tecnologies per por a què aquests canviessin la forma en què sempre han fet negocis. Una preocupació comuna és que la tecnologia (especialment el software d’automatització) podria reduir el temps que l’empresa dedica a certs clientes, el que podria disminuir la facturació per hores.
No obstant, els beneficis generals per a la firma finalment guanyen, ja que l’ús de la tecnologia alliberarà el temps dels advocats per acceptar nous clients en lloc de centrar-se en tasques administratives o manuals.
Quins són els passos més importants per avançar amb la transformació digital?
1) Començar a poc a poc
Qualsevol part interessada que desitgi fer la transició a una tecnologia digital ha de tenir l’oportunitat de provar a petita escala. Potser cert tipus de document es pugui digitalitzar fàcilment per a la certificació notarial en línia, o un determinat cas sigui un candidat perfecte pel processament de llenguatge natural. Amb només unes poques proves, l’equip s’acostumarà al nou procés i començarà a veure per si mateix com podria millorar el seu enfocament a major escala.
2) Mesurar i compartir els resultats
Cada cop que s’utilitza una nova tecnologia o opció en línia, és important mesurar el valor per a l’empresa. Quant de temps es va estalviar? Quantes idees noves es van obtenir? Quin nivell de reducció d’errors va haver-hi? Compartir aquestes mètriques amb els socis facilita la seva acceptació.
3) Créixer de manera intel·ligent
A mida que les persones es tornen més conscients dels beneficis de la transformació digital, serà fonamental prioritzar nous esforços i fer que tots participin abans d’implementar una altra tecnologia. Introduir massa processos nous molt ràpid pot ser aclaparador i, en última instància, tenir efectes adversos en aquesta transformació.
Quins són els reptes de la transformació digital a les firmes d’advocats?
Com amb qualsevol canvi, és probable que hi hagi resistència per part d’aquells que no volen canviar la forma en què treballen. També es poden experimentar dificultats per obtenir un pressupost per a un software, i inevitablement hi haurà preocupacions sobre la privacitat, la seguretat i la protecció de la informació important a mida que es passi del paper a la versió en línia o a una nova plataforma.
Tanmateix, aquells que lideren la implementació de noves tecnologies, han de superar aquests obstacles i ser proactius. Per exemple, intensificar l’aprenentatge, mostrar als col·legues els aspectes positius per mantenir-los motivats i compartir aquells èxits amb tot l’equip garantirà que tots es sentin bé amb el treball realitzat per adoptar la transformació digital.