Davant d’una situació d’excepcionalitat com la que estem vivint actualment degut a la pandèmia ocasionada pel coronavirus i la conseqüent crisi sanitària originada, cada cop més organitzacions ofereixen als empleats l’opció de teletreballar.
Per a què el teletreball s’implementi amb èxit en una empresa, és necessari elaborar un pla que tingui en compte a tots els departaments de la companyia. Avui en dia, gràcies a l’avenç de la tecnologia, treballar de forma remota és molt més fàcil d’administrar degut a les nombroses eines que permeten als empleats desenvolupar les seves tasques habituals fora de l’oficina, des de qualsevol ubicació i tenint connexió a Internet.
Però no s’ha d’oblidar que, per a què un pla de teletreball tingui èxit, ha d’haver-hi certa estructura, expectatives de productivitat i bona comunicació tant a nivell intern com amb els clients.
7 consells per implementar un pla de teletreball amb èxit
1) Assegurar-se que cada empleat realitzi el treball que li correspon
No tots els treballadors estan habituats a treballar de forma remota. I, per a què funcioni, ha d’haver-hi un alt nivell de confiança entre l’organització i l’empleat.
És important crear criteris per a les tasques que puguin realitzar-se mitjançant el teletreball. Això implica definir quines tasques permeten als empleats treballar de forma independent i tenir la flexibilitat de treballar en una ubicació remota.
2) Crear polítiques i pautes per teletreballar
Un error que cometen moltes organitzacions és no redactar una política el primer cop que algú demana treballar des de casa, tot i que, de vegades, en situacions com l’actual, pot agafar a les empreses desprevingudes, donar que molts empleats s’han vist obligats a treballar de forma remota d’un dia per un altre.
Tenint això en compte, redactar polítiques i procediments sempre ha de ser el primer pas al canviar o afegir una pràctica a l’organització.
L’avantatge de disposar d’aquest tipus de polítiques és que ajuden a les empreses a tenir una guia pel tractament equitatiu dels empleats.
En el caso del teletreball, això vol dir definir quines tasques compleixen amb els criteris de treballar de forma remota, les expectatives de productivitat dels empleats, les perspectives de comunicació laboral i els processos d’aprovació per a les sol·licituds de teletreball.
Aquesta política també ha d’incloure aspectes com determinar el temps de permanència mínima que ha de tenir un empleat a l’empresa, abans de treballar de forma remota, la responsabilitat que han de tenir per a la cura de l’equip d’oficina subministrat per l’organització, salvaguardar la informació confidencial, els hàbits de treball que donen suport a un acord positiu de teletreball, etc.
3) Desenvolupar un acord de treballador remot
En la crisi sanitària causada pel coronavirus, que a la majoria de les empreses les ha agafat d’imprevist, tenir ja escrit un acord previ de teletreball no ha estat possible.
Havent viscut ja aquesta situació i enfocant-se en el futur, és a dir, comptant amb un pla de teletreball, les organitzacions han de determinar que l’empleat compleix amb els criteris establerts, l’empleat i l’organització han de signar un acord de teletreball.
Aquest ha d’establir específicament un període de prova i el requisit d’una avaluació per garantir el rendiment de l’empleat. L’acord ha de tenir una limitació de temps i establir clarament que l’organització pugui cancel·lar-lo en qualsevol moment.
4) Avaluar un període de prova
Després que els empleats hagin estat teletreballant per un període de temps (com es pot descriure a l’acord), ha d’haver-hi un procés per avaluar el seu rendiment durant aquest temps.
El gerent ha de seure’s amb l’empleat i discutir els seus objectius, responsabilitats laborals i com el treball a distància millora o dificulta la seva capacitat per fer les seves tasques. D’aquesta manera, després de l’avaluació, poden establir-se canvis per optimitzar el treball a distància.
5) Comunicar, comunicar, comunicar
La bona comunicació és la clau de l’èxit de qualsevol procés, pel que ha d’haver-hi expectatives clares sobre la freqüència amb la qual s’espera que l’empleat es comuniqui amb l’oficina, quins tipus de comunicacions s’esperen i els informes d’estat dels projectes.
Això inclou al supervisor que gestiona el procés de flux de treball per garantir que es compleixin els objectius dels empleats i de l’organització.
Els teletreballadors també necessiten comentaris del seu supervisor. Ja sigui que estiguin fent una bona feina o no, els empleats es senten aïllats quan treballen des de casa i volen saber si la seva feina és satisfactòria i compleix amb les expectatives de la companyia.
6) Garantir el suport de l’equip de TI
L’empleat ha de comptar amb el suport tècnic adequat pel seu equip informàtic, així com l’accés als arxius de l’empresa.
Aquest tipus de suport tècnic és important perquè si l’equip de l’empleat deixa de funcionar i s’atura la seva productivitat, s’ha de poder resoldre el problema ràpidament.
Avui en dia, la majoria d’organitzacions disposen de les eines adequades per a què els seus empleats puguin treballar de forma remota, fer videoconferències, oferir un servei d’atenció als clients de qualitat, estar connectats amb la resta de companys del seu departament, etc.
7) Fer-ho social
És necessari planificar events de capacitació o sessions de treball en equip per a permetre a tots els empleats el benefici de passar temps “virtual” amb els seus companys.
La majoria dels empleats adorarien l’oportunitat de treballar des de casa. Tanmateix, no tots tenen les responsabilitats laborals, la disciplina i l’ètica laboral per teletreballar amb èxit.
Perè, redactar polítiques, crear un procés estructurat i tenir bons sistemes de comunicació és una excel·lent manera de facilitar als empleats el teletreball, a través d’un pla que doni suport tant a la productivitat dels treballadors com un equilibri saludable entre la vida laboral i personal.