Segons els experts, la tecnologia que ha impulsat el canvi en les telecomunicacions és el protocol de veu sobre Internet o VoIP. Un sistema telefònic VoIP representa una forma completament nova de fer trucades de veu. A mida que la tecnologia ha madurat, el seu impacte en el sector de les telecomunicacions ha augmentat. Avui, VoIP és la força dominant i continua creixent en influència.
Què és VoIP?
VoIP és una nova forma de fer trucades de veu. O més aviat, és una nova forma de transportar l’àudio d’aquelles trucades. En la telefonia tradicional, el so es tradueix en senyals elèctrics. Aquests senyals elèctrics es transmeten a través d’una xarxa de línies telefòniques. Aquest sistema s’anomena xarxa telefònica pública commutada (PSTN, en les seves sigles en anglès).
En canvi, les trucades de veu funcionen de manera molt diferent amb VoIP. L’àudio no es tradueix en senyals elèctrics, sinó que es transforma en paquets de dades de protocol d’Internet (IP). Aquests es transporten posteriorment a través d’Internet d’un extrem d’una trucada a l’altre. Les trucades de veu a través de VoIP són possibles a través de laptops, ordinadors i dispositius similars. No sempre necessiten telèfons tradicionals.
Per què VoIP?
Per què s’ha instal·lat VoIP tan notablement com ho ha fet? Per què sembla que la tecnologia substituirà a la telefonia tradicional per complet?
La resposta a això radica en els nombrosos avantatges que té VoIP sobre la telefonia tradicional. Ara que la tecnologia VoIP és més madura i està millor desenvolupada, la supera en una gran quantitat d’àrees:
1) Cost
Les trucades són molt menys costoses quan s’usa VoIP. Això és especialment destacat per a les trucades de llarga distància fora de l’àrea local o país de l’usuari o empresa. Per tant, la distància geogràfica importa poc per a VoIP. Les trucades internacionals i de llarga distància no es cobren de forma “premium”, com es fa amb la telefonia tradicional.
2) Comoditat i portabilitat
Actualment, la majoria de les empreses tenen múltiples instal·lacions i moltes fomenten el teletreball. La telefonia VoIP funciona molt millor amb aquest estil de treball modern i mòbil.
Amb una configuració intel·ligent de VoIP, els empleats poden realitzar trucades des d’un telèfon fix, un mòbil i/o des de qualsevol lloc. Aquest aspecte afegeix un grau addicional de professionalitat al treball des de casa. També permet als treballadors atendre trucades urgents tot i que no es trobin a l’oficina.
3) Col·laboració i característiques addicionals
Els sistemes de VoIP ofereixen als usuaris molt més que trucades de veu. Es tracta d’un producte que ofereix comunicacions unificades com a servei. Les trucades de veu, la missatgeria instantània i les videoconferències són possibles a través d’un sol sistema.
Això sense mencionar altres característiques notables com recepcionistes virtuals (bots) i integració amb altres solucions de software. Per tant, un sistema VoIP pot ser clau per a moltes de les operacions quotidianes d’una empresa.
4) Manteniment
La telefonia tradicional es basa en una infraestructura antiga. Les companyies de telecomunicacions ofereixen els seus serveis a través d’una xarxa de línia telefònica de filferro de coure obsoleta. A mida que aquesta xarxa envelleix, el seu cost de manteniment augmenta exponencialment.
La xarxa física de línies telefòniques també és vulnerable, ja que pot veure’s afectada pel mal temps o actes aleatoris de vandalisme, entre d’altres. Les empreses de telecomunicacions poden mantenir i reparar els serveis lliurats per VoIP amb molta més facilitat.
5) Comoditat
Les companyies de telecomunicacions no s’han mantingut al marge de l’auge de VoIP en l’última dècada. A nivell mundial, els principals operadors ja han començat a aprofitar el potencial d’aquesta tecnologia. Per exemple, han començat a fer créixer la tecnologia al proporcionar trucades de veu i banda ampla als consumidors.
La influència de VoIP en el futur del sector de telecomunicacions
L’adopció de VoIP s’està accelerant ràpidament als Estats Units. Alguns experts fins i tot prediuen que la tecnologia podria reemplaçar per complet a la telefonia tradicional a partir del 2025. A la llum d’aquesta tendència, les principals empreses de telecomunicacions ja estan fent moviments significatius.
Hi ha consens a tot arreu, i a tot el món, que VoIP és el futur del sector de les telecomunicacions. Per sobreviure i prosperar en el futur, totes les empreses de telecomunicacions han (almenys d’alguna manera) de convertir-se en empreses de VoIP.
Les empreses del sector ja estan fent moviments en aquesta direcció. Moltes companyies tradicionals de telecomunicacions estan trobant formes d’expandir i diversificar les seves ofertes.
VoIP és sens dubte la tecnologia que substituirà a la telefonia tradicional. Els reguladors, les companyies de telecomunicacions i els usuaris finals ja ho han decidit. Estan d’acord en què VoIP és la solució de telefonia més viable del futur.