Maria, Paul i Stephanie treballen per una exitosa empresa d’eCommerce europea, la seu de la qual està ubicada a Dublín. Cap d’ells treballa des d’una ubicació fixa. Es comuniquen i col·laboren amb absoluta normalitat des de casa seva, la cafeteria, el taxi o el tren. La seva jornada laboral no entén d’horaris, i es connecten a les 11h, a les 18h o a les 23h.
Tots tenen una cosa en comú: pertanyen a la generació dels coneguts com ‘millenials’ i han crescut sota la globalització i les noves tecnologies. Són ràpids, flexibles i treballen en xarxa. No necessiten oficines, ni taules, ni rigideses. En tenen prou amb un mòbil, un ordinador, el núvol i connexió a Internet. Són ‘nòmades digitals’, i estan trencant els esquemes tradicionals de feina a les empreses.
Moltes empreses estan prenent bona nota, i ja estan adaptant els seus sistemes a aquesta nova realitat del mercat laboral.
L’auge de la mobilitat i el teletreball
La digitalització del treball, l’expansió d’Internet i la sofisticació de les tecnologies de la comunicació i la informàtica han obert multitud de possibilitats als treballadors. Cada cop més tasques poden fer-se de forma remota i això ha propiciat que el teletreball, abans només possible per uns pocs privilegiats, s’hagin convertit en un aspecte comú en l’àmbit dels treballadors i les empreses.
Tot i que no tots els països evolucionen al mateix ritme en la implantació del teletreball, el percentatge de persones que treballen a distància augmenta de forma constant. Així ho demostra l’informe publicat per l’Organització Internacional del Treball (OIT) i la Fundació Europea per a la Millora de les Condicions de Vida i de Treball (Eurofound), durant el primer trimestre de 2017. Aquest estudi, on s’analitzen 15 països de la UE, Amèrica i Àsia, posa de manifest que la incidència del teletreball “varia considerablement, entre el 2% i el 40% dels treballadors, depenent del país, la professió i el sector”.
Finlàndia, Japó, Països Baixos, Suècia i Estats Units són els països amb percentatges de teletreball més elevats. Dins d’Europa, els líders en aquesta pràctica són els països escandinaus seguits per Bèlgica, França, Holanda i Regne Unit. A les últimes posicions estan situats Espanya, Hongria, Itàlia i Alemanya.
Nòmades digitals: treballant a qualsevol lloc del món
Els nòmades digitals són persones que aprofiten la llibertat que els dóna la tecnologia per treballar des de qualsevol lloc del món, i que tenen feines que no depenen d’una ubicació geogràfica concreta per dur-los a terme. Hi ha diferents tipus de nòmades digitals: freelancers, grups de freelancers que treballen per una mateixa empresa, emprenedors, o persones que treballen per a empreses des de diferents parts del món.
En l’àmbit dels Digitals Nomads, les professions més comunes són: periodistes, fotògrafs, corresponsals, escriptors, dissenyadors web, programadors, bloggers, community managers, desenvolupadors de software, dissenyadors gràfics, o qualsevol forma de coworking. Totes aquestes professions tenen una característica comuna: permeten treballar de manera organitzada i col·laborativa, fins i tot sempre virtualment, i sense necessitat de trobar-se en una ubicació geogràfica o localització física concreta.
Empreses nòmades digitals?
El concepte de nòmades digitals no és exclusiu de professionals freelance. Les empreses d’avui tendeixen cada cop més a la ‘nomadització’, fomentant l’extrema mobilitat i col·laboració virtual dels seus treballadors. Estem, per tant, davant l’expansió d’un nou tipus d’empreses: les formades per ‘Digitals Nomads’.
Actualment, les noves empreses i start-ups ‘millenials’ ja neixen globals i nòmades. Això els permet arribar a desenes de mercats molt ràpid gràcies al focus en les comunicacions en xarxa i l’ús d’eines col·laboratives, en contraposició a la lentitud i el cost de posar en marxa oficines tradicionals.
Eines de comunicació per empreses nòmades digitals
Gràcies a la telefonia en el núvol és possible gestionar una centraleta telefònica virtual des de qualsevol lloc, en temps real. Els sistemes de telefonia en el núvol ofereixen possibilitats il·limitades per a la mobilitat i ‘nomadització’ de les comunicacions:
-
Activar extensions fixes i mòbils sense límit, operatives a tot el món, pels empleats ‘nòmades’.
-
Disposar d’extensions ‘webphone’ per convertir el navegador web d’una tauleta o laptop en un terminal telefònic accessible des de qualsevol lloc amb connexió a Internet (adéu al telèfon de sobretaula).
-
Disposar d’APPs mòbils per portar l’extensió telefònica corporativa al mòbil personal, i no necessitar portar dos mòbils a sobre.
-
Ampliar o reduir el número d’extensions en temps real, per pagar només per les que usen en cada moment.
-
Accedir a estadístiques i informes de cost de cada línia, extensió i usuari, des de un tauler de control online.
Una centraleta virtual també proporciona altres avantatges a una empresa de nòmades digitals:
-
L’assistent virtual amb reconeixement de veu per respondre les trucades sense la necessitat de disposar d’un recepcionista físic a cada país o oficina.
-
Enrutaments intel·ligents per portar les trucades a l’extensió i usuari adequat en cada cas en funció de multitud de paràmetres.
-
L’enregistrament de trucades per registrar, emmagatzemar, buscar i reproduir totes les trucades, o les que es necessitin en cada moment.
En un entorn laboral on tot evoluciona i avença ràpidament, i on estan sorgint nous perfils professionals que cerquen alternatives als paràmetres de treball establerts, és clau que existeixin tecnologies que puguin adaptar-se a aquestes noves formes de vida i de treball.
Les comunicacions en el núvol aporten flexibilitat, eficiència i simplicitat a les empreses del segle XXI que han de donar resposta ràpida en un món dinàmic i globalitzat. A través d’eines de comunicació i col·laboració virtual, les empreses ‘Digital Nomads’ són una realitat cada cop més consolidada, ja que poden oferir servei estiguin on estiguin, estalviant costos i temps.
Les empreses de nòmades digitals ja estan aquí i han vingut per quedar-se.