Notícies

Les claus del registre de la jornada laboral dels empleats

Enreach 10/05/2019
Clock icon 4 min

El 12 de maig entra en vigor l’obligació per a totes les empreses de registrar diàriament l’inici i el final de la jornada laboral dels seus empleats, tant per a les grans com per a les petites companyies.

El reial decret aprovat pel Govern no especifica la manera en què ha d’aplicar-se aquest control, que deixa en mans de la negociació entre els empresaris i els representants dels treballadors (quan n’hi hagi), però sí recull el mandat de registrar “l’horari concret” del començament i el final de la jornada dels treballadors.

El registre obligatori de la jornada laboral és un assumpte reclamat pels sindicats d’inspectors de treball des de fa temps, ja que sense un control diari de l’horari dels empleats, l’autoritat laboral tenia grans problemes per provar els incompliments en matèria de jornada i descansos com, per exemple, l’abús de les hores extraordinàries.

Com ha de ser el registre?

El control horari obligatori està regulat pel reial decret del 8 març de protecció social i de lluita contra la precarietat laboral en la jornada de treball. El text legal només estableix que “l’empresa garantirà el registre diari de jornada, que haurà d’incloure l’horari concret d’inici i finalització de la jornada de treball de cada persona treballadora”.

Aquest registre pot ser “manual, amb una signatura dels treballadors en l’hora d’inici i sorida; o electrònic, a través d’empremta dactilar, fitxant amb una targeta, amb una app mòbil”.

El reial decret concreta dos requisits més del control horari: les empreses han de conservar els registres durant quatre anys i aquests han d’estar “a disposició de les persones treballadores, dels seus representants legals i de la inspecció de Treball i Seguretat Social”.

Les dificultats: horaris flexibles i privacitat

Existeixen dos reptes. D’una banda, com registrar la jornada de les persones amb horaris molt flexibles, i la dels empleats que no sempre estiguin presents en el centre de treball, com els comercials, els teletreballadors, els treballadors destinats a l’estranger, entre d’altres.

D’altra banda, el segon repte està relacionat amb les conseqüències de l’aplicació d’alguns mètodes de registre electrònic quant a la protecció de dades dels empleats i la garantia de la seva intimitat i privacitat.

Conseqüències per a les empreses que incompleixin la normativa

Les organitzacions que incompleixin aquesta obligació legal hauran de fer front a diverses sancions econòmiques. Aquestes dependran del tipus d’incompliment:

  • Infraccions lleus: de 60 a 625 euros, segons es produeixin per no informar de les principals condicions laborals o per incomplir el procés pel que s’ha d’informar a les autoritats.
  • Infraccions greus: de 625 a 6.250 euros, en funció de les irregularitats detectades en els horaris pactats o la realització d’hores extra no computades ni pagades.
  • Infraccions molt greus: de 6.250 a 187.515 euros, si s’ha produït un augment considerable de les hores extra sense que aquestes quedin reflectides en un canvi de tipus de contracte, o bé si s’ha superat el màxim legal de 80 hores extra anuals o aquestes no s’han abonat adequadament.

És a dir, les sancions econòmiques pot produir-se tant per l’absència de sistemes de control com per la manca de comunicació de la realització d’hores extra, o per l’encobriment de les hores extra sota altres conceptes salarials o tipologia contractual.

Quines solucions poden ajudar-te a realitzar el control horari a la teva empresa?

En el cas de masvoz, companyia especialitzada en serveis de comunicació en el núvol per a empreses, oferim dos tipus de solucions, en funció de les necessitats de cada organització:

  1. Treball presencial: l’empleat només ha de marcar des de la seva pròpia extensió el número curt de l’extensió de registre de jornada, i introduir el seu codi personal per a què el sistema l’identifiqui. Després ha de seleccionar en el menú l’opció d’entrada o sortida, segons correspongui. Un cop la trucada estigui registrada, el propi sistema informarà al treballador i tallarà la trucada.
  2. Treball a distància: l’empleat ha de trucar a un número 900, que se li haurà facilitat, en què s’identificarà mitjançant un codi personal assignat prèviament per l’empresa. Després seleccionarà en el menú l’opció que correspongui (entrada o sortida). Un cop estigui registrada, el propi sistema informarà al treballador i tallarà la trucada.

Control d’Horari és la solució en el núvol de masvoz pel control de la gestió del temps, que ajudarà a la teva empresa a complir amb la normativa del registre de jornades dels treballadors.

Bell icon ¡Subcriu-te! Hearth icon Demana una demo