El lloc de treball del futur: reptes i tendències per a les oficines

Enreach 04/10/2018
Clock icon 5 min

En els últims anys, s’han produït alguns canvis fonamentals a l’oficina, i el model convencional de lloc de treball sembla estar obsolet. Tradicionalment, s’esperava que cada empleat entrés a l’oficina i s’assegués en la seva taula, treballant de 8 a 5 (o més). En el món actual, impulsat per la tecnologia, els empleats tenen horaris de treball més flexibles i poden teletreballar des de qualsevol lloc: des d’un sofà a l’oficina, des de la cuina de casa seva, en una cafeteria o fins i tot a la platja.

I sorprenentment (o potser no), la productivitat mai ha estat tan alta. Es tracta menys d’on es fa la feina i més sobre com es fa la feina. I en una era on la cultura del lloc de treball és més important que mai, la funcionalitat i el disseny de l’oficina poden tenir un gran impacte en la productivitat, així com en l’adquisició i retenció d’empleats.

Reptes i tendències pels espais d’oficines moderns

Hi ha moltes noves tendències i reptes en joc al lloc de treball modern, el que obliga a les empreses a adaptar-se o quedar-se enrere. Quines característiques i com serà el lloc de treball del futur?

1) Un lloc de treball multigeneracional

Ara hi ha fins a cinc generacions en el lloc de treball. A mesura que les persones viuen més temps, la seva expectativa de vida laboral també s’expandeix, el que també estén la superposició entre generacions. Si bé aquesta situació presenta l’oportunitat perquè les persones creixin i aprenguin unes de les altres, també presenta un repte, ja que cadascuna d’aquestes generacions utilitza diferents estils de treball, comunicació i col·laboració.

2) Augment del teletreball

Una enquesta de Gallup realitzada el 2017 va trobar que cada cop més empleats nord-americans treballen de forma remota i durant períodes de temps més prolongats, i més del 40% dels treballadors passen almenys part del temps treballant de forma remota. Ara, un nombre cada cop major de persones que busquen feina tenen en compte la programació flexible i les oportunitats de feina des de casa al decidir optar o fins i tot deixar una feina. I treballar fora del lloc convencional s’ha convertit en una mena d’amenitat i en una estratègia comercial clau.

3) Major col·laboració

A mesura que les empreses trenquen els esquemes organitzatius i s’alineen més, els membres del seu equip col·laboren cada cop més amb altres persones més enllà dels seu propi departament. Aquest nou model de treball requereix un espai més flexible que permeti tant temps d’equip com temps individual.

Quins són els principals reptes als quals s’enfronten les organitzacions en el disseny d’espais d’oficines moderns?
1) Oficines obertes, 3.0

Els dissenys tradicionals incloïen oficines privades per executius a l’exterior de l’oficina i cubículums per empleats de nivells inferiors atestats al centre, generalment promovent un flux de treball jeràrquic. Posteriorment, les oficines van presentar grans espais oberts i van minimitzar la presència d’habitacions petites i tancades, com oficines privades. Quatre de cada cinc oficines ara tenen un pla obert, amb l’esperança d’injectar més creativitat, comunicació i col·laboració i imitar l’aparença de les “noves empreses”. Actualment, també s’han creat espais destinats a activitats específiques com seients per a reunions de grups petits, àrees obertes per passar l’estona (com a la sala de descans) i llocs tancats per tasques tranquil·les o privades. Aquest format s’adapta a diferents estils de treball i diverses necessitats dels empleats.

2) Demanda de més comoditats

En la guerra pel talent, les empreses estan oferint més i més serveis per facilitar la vida dels seus empleats, augmentar la productivitat i disminuir l’estrès. D’acord amb un informe del 2018 d’HqO, l’estat físic i l’alimentació són els dos serveis d’oficina més sol·licitats. Les oficines més modernes ofereixen menjars saludables i cafès. A més, disposen de gimnasos perquè els empleats puguin fer exercici abans o després de la feina. De manera similar, els pupitres dempeus aixequen als empleats dels seus seients. A més, les biblioteques i salons ofereixen als empleats un espai on poden descansar o relaxar-se sense haver de sortir de l’oficina.

3) Augment de l’oficina intel·ligent

La tecnologia està canviant la forma en què les persones viuen, treballen i juguen, i en aquest moment afecta a gairebé tots els aspectes de les nostres vides. Una oficina amb tecnologia habilitada permet als empleats treballar de forma més intel·ligent i ràpida, impulsant la productivitat i els resultats finals. Les necessitats tecnològiques inclouen actualitzacions d’ordinadors i software, targetes intel·ligents, ports de càrrega inalàmbric, un bon senyal de WiFi i fins i tot sistemes de realitat virtual. També les característiques com la il·luminació intel·ligent, la climatització i el control de la qualitat de l’aire poden tenir un gran impacte en l’alleujament de problemes comuns de l’oficina.

4) Les oficines es tornen verdes… literalment

La majoria dels empleats passen més hores consecutives de feina a l’oficina que en qualsevol altre lloc, inclosa la seva pròpia casa. I degut a molts factors, des de la ubicació de l’oficina fins tenir un horari complet, moltes persones tenen el repte de trobar temps per sortir. Llavors, per què no portar l’exterior a dintre? Els estudis han demostrat que tenir llum natural i plantes dins de l’oficina, des de parets verdes i arbres vius fins a plantes en testos i parets de bambú, poden augmentar la productivitat fins un 15%.

En conclusió, el lloc de treball del futur exigeix un canvi de les creences arraigades sobre com hauria de ser una oficina. Si bé pot ser un procés fluid de canvi i millora, l’espai de treball modern exerceix i seguirà exercint un paper fonamental en la productivitat de l’organització, la cultura de l’empresa i l’adquisició i retenció d’empleats.

Bell icon ¡Subcriu-te! Hearth icon Demana una demo