Notícies

Oficines intel·ligents: com les noves tecnologies estan transformant les empreses

Enreach 24/11/2016
Clock icon 8 min

Durant les últimes dècades, les noves tecnologies han canviat la forma de treballar a les empreses i han suposat múltiples avantatges tant per a les pròpies companyies com pels empleats. La seva implantació també ha permès la introducció de noves tendències laborals com el teletreball, que és ja una realitat in crescendo degut a beneficis com l’augment de la satisfacció de la plantilla, l’increment de la seva productivitat i l’estalvi de costos. Segons Cisco, el 64% de les empreses consideren el fet de proporcionar una major mobilitat als seus empleats com una de les seves màximes prioritats. Sens dubte, a mesura que la força de treball sigui més global i més mòbil, la tecnologia es convertirà cada cop més en un factor clau per l’èxit de les companyies.

L’impacte de les noves tecnologies als espais de treball

La integració de les noves tecnologies està afavorint una profunda transformació de les empreses que apunta en la direcció de cinc tendències clau que s’intensificaran durant els propers anys: el lloc de treball com un avantatge competitiu, afavorir la satisfacció dels empleats a la feina, l’increment de la mobilitat i el treball remot, la major integració entre vida laboral i personal, i la intensificació de la cultura de compartir. I en tot això, la introducció de la intel·ligència artificial, les eines digitals o els sistemes de comunicació al núvol, estan jugant un paper determinant.

La intel·ligència artificial en el lloc de treball

La introducció de la intel·ligència artificial a les empreses allibera als empleats de les tasques tedioses i rutinàries que fins ara es veien obligats a realitzar dia rere dia, des de recuperar documents o redactar i enviar correus electrònics, fins a programar reunions esbrinant quin és el millor moment i lloc en base a l’anàlisi de dades contingudes als correus electrònics intercanviats. Però la intel·ligència artificial també és capaç d’elaborar informes basats en dades i fins i tot diagnosticar una malaltia i recomanar el tractament adequat. Així, l’anomenada “intel·ligència artificial vertical” permet automatitzar tasques i alliberar temps dels empleats que pot ser dedicat a accions molt més creatives i productives.

La revolució de les eines digitals

L’adopció d’eines Software as a Service del tipus Dropbox, iCloud, Microsoft 365, Gmail o Google Drive, entre d’altres, permet l’accés dels treballadors a la informació des de qualsevol lloc, en qualsevol moment i a través de qualsevol dispositiu. La facilitat per a l’intercanvi d’informació i coneixement és un altre dels avantatges més visibles. Però el núvol també aporta altres interessants beneficis a les empreses, entre ells:

  • Evita possibles pèrdues d’informació en tant que aquesta es troba emmagatzemada al núvol i no en un dispositiu concret que es pugui extraviar o espatllar.
  • La disponibilitat de la informació és automàtica i instantània.
  • Facilita la mobilitat i el treball remot.
  • Permet determinar quina persona té accés i a quin tipus d’informació té accés.

Juntament amb el núvol, les eines de treball col·laboratiu permeten sumar les intel·ligències individuals dels integrants d’un equip i treballar de manera conjunta i simultània sobre un mateix projecte, un cop més, sense importar la distància geogràfica que faci d’intermediari entre els diferents col·laboradors. Ens referim a eines d’escriptura com Co-ment, Amara o Titanpad; a eines de presa de decisions com Appgree, Agora Voting, Democracia en red, Your priorities o Doodle; de debat com Incoma o Loomio; de recopilació i selecció de continguts com Reddit, Stackexchange o Menéame; de mapeig com Ushahidi u Open Street Map; d’analítica de dades i investigació com Zooniverse, Boinc, o Project Gutemberg; d’obtenció de recursos; d’acció digital; i un llarg etcètera.

La teleconferència i les sales de reunió virtuals constitueixen unes altres eines digitals a l’alça dins de l’àmbit de les empreses impulsades per millors tècniques de comprensió que redueixen la necessitat d’ample de banda, la major qualitat de la imatge i el so, o la reducció dels costos de connexió facilitant, un cop més, la comunicació entre persones que no es troben en un mateix punt geogràfic, i reduint també els costos i temps de desplaçament, entre d’altres beneficis.

D’altra banda, les eines de missatgeria i comunicació always on com Skype, WhasApp o Telegram, estan trencant les barreres d’allò que fins ara s’entenia que era una aplicació de missatgeria, potenciant la seguretat i privacitat de les conversacions, així com els grups i mega-grups, les trucades de veu i de vídeo gratuïtes o l’intercanvi de tot tipus d’arxius com imatges, vídeos, documents, pdf, Word, etcètera, per no parlar dels bots a Telegram i els beneficis que aquests poden aportar en l’atenció al client de les empreses.

Les centraletes virtuals always Connected permeten augmentar sense límit les extensions fixes i mòbils i ofereixen trucades fins un 80% més econòmiques (gratuïtes entre extensions); no requereixen de grans inversions inicials, ni de despeses d’activació no penalitzacions; la seva gestió és senzilla i intuïtiva, i a més s’integren amb un ampli ventall de funcionalitats avançades de telefonia intel·ligent com a operadora virtual, reconeixement de veu i text-to-speech, bústia de veu virtual, enrutament intel·ligent, interacció amb les bases de dades i molt més.

Teletreball, una tendència a l’alça a les noves empreses digitals

Una altra de les conseqüències de la integració de les noves tecnologies a les empreses és el teletreball. Cada cop és més habitual que els empleats puguin desenvolupar les seves tasques de forma remota sense estar presents en allò que tradicionalment s’entén com a workplace.

Empreses i empleats participen dels beneficis del teletreball. Un recent estudi elaborat per Cisco indica que les empreses podrien augmentar la seva productivitat fins un 23%, reduir els costos de la seva presència física fins un 18% i retallar les taxes d’absentisme laboral fins un 63%.

El teletreball fa més feliços als empleats, fet que es tradueix en un increment de la productivitat i del seu compromís amb l’empresa; al mateix temps, l’empresa aconsegueix una major eficiència en la gestió dels seus recursos, redueix els costos i minimitza la “fugida” de treballadors.

Però malgrat aquests i d’altres beneficis i de les facilitats aportades per eines digitals com les esmentades anteriorment, encara existeixen moltes organitzacions que no promouen el teletreball. De fet, només el 22% de les empreses espanyoles compta amb programes reals de teletreball.

Claus per introduir el teletreball a una empresa

Precisament per una introducció eficaç del teletreball a l’empresa és precís desenvolupar una bona planificació, que la seva implantació es faci de forma gradual i que s’estableixi un seguiment adequat i una avaluació dels resultats.

Algunes de les premisses clau a considerar abans d’implementar una política de teletreball a una empresa són:

  • El teletreball no és vàlid per a totes les empreses, de vegades fins i tot només és viable per a certes àrees d’una empresa. En aquests casos, és necessari idear sistemes de compensació amb la finalitat d’evitar greuges comparatius entre àrees.
  • Ha de planificar-se a mig termini, traçant un full de ruta que concreti com s’introduirà i a quins empleats afectarà. En qualsevol cas, la implantació ha de ser progressiva, començant amb un programa pilot en el qual participin els empleats en qui es té més confiança i que puguin aportar un enriquidor feedback abans d’estendre el model a tota l’empresa.
  • El teletreball ha d’organitzar-se de forma que respongui a les necessitats de cada empresa, preferint sempre implantar uns dies de teletreball setmanals a dividir una jornada.
  • S’ha de concedir llibertat al teletreballador per organitzar la seva pròpia jornada, però establint uns objectius que permetin valorar el seu rendiment i assegurar que no es perd el temps.
  • Per últim, és necessari fixar una avaluació periòdica dels resultats que s’estan obtenint amb l’objectiu d’aplicar els ajuntaments que siguin oportuns.

Noves tendències del teletreball

La proliferació del teletreball està fent sorgir tot un ventall de noves tendències vinculades a estils de vida més lliures, naturals i gairebé vacacionals. Treballar no està renyit amb gaudir de platges paradisíaques, amb l’harmonia i aire pur de la naturalesa o amb l’ambient gairebé místic d’un monestir restaurat. Sota el paraigües dels anomenats “nòmades digitals”, persones que tenen com a objectiu principal viatjar a la vegada que treballen, han sorgit noves tendències en augment definides per conceptes com:

  • La localització independent o habilitat de poder viure on un desitja.
  • Els knowmads, neologisme que tracta de definir als nòmades del coneixement capaços de treballar en qualsevol moment i lloc.
  • El lifestyle design o disseny del teu propi model de vida.

Tot això és possible amb una única condició: que hi hagi un bon accés a la xarxa.

Stuart Jones, fundador de Coworkation, té clar l’impuls d’aquestes noves tendències en teletreball:

Els resultats milloren quan surts de la teva rutina i estàs a un lloc que t’inspira. Això de quedar-te assegut a una cadira durant quatre hores en una oficina no funciona si el que vols es prendre decisions i trobar inspiració”.

El teletreball com a filosofia Millennial

Així, les facilitats, avantatges i beneficis que aporta el teletreball, encaixen a la perfecció amb la filosofia dels Millennials de “treballar per viure, no viure per treballar”.

Un recent estudi elaborat per ManPowerGroup en el qual han participat més de 19.000 joves de 25 països nascuts entre la dècada dels vuitanta i principis dels anys dos mil, posa de manifest que més del 85% d’ells considera més important en una feina la flexibilitat que li permeti temps d’oci, al salari.

A més, estan molt més interessats en les opcions internacionals que ofereixen les empreses, ja que això redueix els lligams i els permet conèixer noves cultures, fet que concorda amb aquestes emergents noves tendències de teletreball que citàvem abans.

En conclusió, és evident que l’adopció de les noves tecnologies en l’àmbit empresarial no només està transformant les organitzacions en si mateixes, sinó també els models de vida de les persones.

Bell icon ¡Subcriu-te! Hearth icon Demana una demo