L’Holocràcia està guanyant popularitat com estructura organitzativa que aporta innovació, eficiència i col·laboració a empreses de molts sectors. A mida que més corporacions la utilitzen, aprendre com funciona aquest sistema i els beneficis que ofereix pot ajudar a comprendre els mètodes organitzacionals contemporanis.
En aquest post, veurem la funcionalitat i els beneficis d’una holocràcia.
Què és l’holocràcia?
L’holocràcia és un sistema organitzatiu en el qual els membres de l’equip formen grups diferents i que funcionen de forma independent, coneguts com a cercles, que es beneficien mútuament de les funcions dels altres per realitzar tasques i assolir objectius comuns.
Els sistemes d’holocràcia generalment reemplacen les estructures organitzacionals piramidals per convertir-se en un lloc de feina on tots els membres de l’equip tenen la mateixa influència, mentre responen a la mateixa autoritat de les estructures tradicionals basades en la jerarquia.
L’objectiu d’holocràcia és distribuir l’autoritat de manera eficient, millorar els procediments de presa de decisions i promoure la innovació dins d’una empresa al brindar a l’equip més autonomia per prendre decisions i moure’s amb fluïdesa entre els rols utilitzant la seva experiència.
Com funciona l’holocràcia?
L’holocràcia funciona al permetre que cada empleat assumeixi més d’un rol i fomenta la flexibilitat i la fluïdesa, segons les necessitats de l’empresa. Els membres de l’equip tenen la mateixa autoritat i els individus usen la seva pròpia discreció per determinar com aconseguir les tasques i metes. Sota aquest enfocament, les organitzacions vinculen rols entre cercles per garantir que els grups operin de manera efectiva i col·laborativa per assolir resultats positius.
5 beneficis de les organitzacions holocràtiques
Els principals beneficis d’implementar un sistema holocràtic en l’estructura organitzativa d’una empresa són els següents:
1) Fomenta les iniciatives impulsades per un propòsit
Les estructures holocràtiques encoratgen a cada membre de l’equip i grup a enfocar-se en un propòsit clar per assolir els seus objectius. El propòsit individual, el de l’equip i el de l’empresa s’alineen per complir amb els objectius comercials. Quan cada membre de l’equip i grup enfoca els seus esforços en resultats orientats a un propòsit que s’alinea amb la missió d’una empresa, és més probable que lluitin per la productivitat col·laborativa i implementin estratègies basades en resultats que beneficiïn les metes d’una organització.
2) Potencia el treball en equip
Els equips en holocràcia depenen de la gestió interna i, sovint, requereixen una àmplia comunicació i cooperació per assolir objectius comuns. Aquest principi fomenta la creació d’equips i els esforços mutus per completar tasques i assoliments, fomentant un sentit de comunitat i unió dins d’una empresa que pot resultar en un ambient positiu i satisfactori pels empleats.
3) Augmenta la capacitat de resposta
L’holocràcia fomenta canvis petits i incrementals dins dels equips en lloc de la reestructuració a gran escala d’una empresa o negoci per millorar la funcionalitat. Els membres dels cercles recomanen petits canvis de procediment o millores quan sorgeixen reptes. Això permet a les empreses respondre ràpidament als retards o canvis en les circumstàncies amb ajustaments fàcilment implementables.
4) Promou la transparència i la comunicació
En holocràcia, els empleats tenen funcions i responsabilitats dinàmiques en lloc de títols de treball estàtics que evolucionen a mida que l’empresa s’expandeix. Els membres de l’equip, els cercles i els supervisors sovint debaten aquests canvis per mantenir la transparència, la claredat i la comunicació entre el personal durant els torns dins d’una organització. Quan els rols segueixen sent flexibles i transparents, les organitzacions eliminen passos o tasques innecessàries, el que augmenta l’eficiència i la productivitat. Aquest nivell de transparència dins dels títols de treball permet relacions laborals més sanes.
5) Crea responsabilitat
Degut als rols vinculats entre els equips i l’autogestió requerida dels membres individuals, la rendició de comptes és una part essencial d’una holocràcia exitosa. En lloc de la gestió i supervisió jeràrquica, les persones segueixen responsabilitats en evolució que afecten a la productivitat d’equips complets i empreses en el seu conjunt, donant importància a la responsabilitat individual i la finalització oportuna de les tasques. En lloc d’informar als supervisors, els empleats en una holocràcia s’informen entre si en un entorn orientat a l’equip, promovent la importància del rol de cada membre i la seva confiabilitat dins d’aquesta posició.