Notícies

Serà el teletreball la nova normalitat a les empreses després de la crisi COVID?

Enreach 05/05/2020
Clock icon 5 min

Quins són els reptes del treball remot i com haurien d’abordar-los les empreses durant la COVID-19? I després de la crisi? El teletreball ha arribat per quedar-se?

La pandèmia de coronavirus ha obligat a les empreses a canviar al treball remot molt ràpidament. Tot i que aquesta migració ha anat raonablement bé durant un curt període de temps, hi ha alguns inconvenients que els líders empresarials han de tenir en compte. Després de tot, la implementació del teletreball és més àmplia i profunda del que la majoria de les organitzacions creuen. Per tenir èxit a llarg termini, es necessita un enfocament estructurat, juntament amb una inversió significativa per canviar la cultura corporativa.

Els reptes en la implementació del treball remot

La crisi de COVID-19 enfronta a les empreses a una gran quantitat de reptes a curt termini. Per mantenir la productivitat, ha estat imprescindible adoptar ràpidament el treball remot. Tanmateix, això també comporta algunes dificultats. Els tres obstacles principals en la implementació del teletreball són:

1) Implementar el treball remot de forma estructural

No és suficient amb proporcionar la infraestructura i les eines necessàries als empleats. De fet, algunes companyies ja tenien la infraestructura i les solucions de teletreball disponibles a l’inici de la crisi, però ara s’estan adonant de tot el seu potencial. Les eines són importants, però una migració exitosa també requereix de lideratge, pautes clares i compromís real.

2) Assegurar la infraestructura pel treball remot

On les companyies solien administrar tot de forma centralitzada, ara han d’organitzar-ho tot de forma remota. Això requereix canvis de seguretat i ajustaments estructurals. Per això, és necessari el compromís de tots i cadascun dels empleats per navegar de forma segura amb les seves eines i dispositius de treball.

3) Equilibrar la feina i la vida personal dels empleats

En un primer moment, davant de la implantació del teletreball no acostumats a això van poder experimentar un desenfocament de la frontera entre la feina i la vida personal. No obstant, els treballadors han demostrat que això no ha afectat a la productivitat, però representa una amenaça per a la col·laboració i la comunicació si no es planifica de la forma adequada.

Els líders necessiten definir una meta

A l’implementar el treball remot, els líders empresarials primer han de definir una meta. La COVID-19 no és un objectiu en si mateix. Els líders de l’empresa han de preguntar-se per què volen implementar el teletreball més enllà de les demandes de la crisi actual. L’objectiu és reduir l’espai d’oficina? Es pot utilitzar per optimitzar els desplaçaments o introduir més flexibilitat en la cultura corporativa?

Un cop definit l’objectiu, el primer pas comença amb l’adaptació del lideratge a la nova forma de treballar. Els líders empresarials han d’establir un conjunt de pràctiques per poder comunicar-se amb els empleats i les parts interessades. Per exemple, al contactar activament amb els seus equips amb freqüència, optimitzar els calendaris, planificar sessions de comentaris… La comunicació interna hauria de ser més ràpida i molt més freqüent. Això millora la col·laboració i crea la confiança necessària per implementar amb èxit noves formes de treball.

És necessari un conjunt de pautes clares per ajudar als empleats a lidiar amb aquesta nova forma de treball: per què, què i com. Aquesta guia també ha de reflectir-se en una política de recursos humans ajustada. El treball remot ha arribat per quedar-se, pel que no és suficient concentrar-se en solucions a curt termini. Les empreses exitoses també planifiquen a llarg termini i, en conseqüència, adapten la seva cultura corporativa a un entorn canviant.

Quines són les eines adients per a una bona migració?

Per escollir les eines apropiades, és important saber primer el que ja està disponible. Si l’empresa necessita actuar ràpidament, tenir solucions pròpies pot ajudar a avançar en el camí cap a l’adopció completa del teletreball. S’ha de tenir en compte que cada cultura empresarial és diferent i, per tant, cada organització pot necessitar diferents eines per mantenir alta la productivitat.

Un cop iniciat el procés d’adopció, s’han d’organitzar moments de capacitació pels empleats, distribuir-los durant diversos dies, definir tasques, adaptar torns i horaris… Aquesta forma d’implementació estructural és essencial. El treball remot és una inversió.

Per què és important mantenir el benestar emocional dels empleats per a una bona col·laboració?

És important que les empreses facin un seguiment del benestar emocional dels empleats durant la implementació del teletreball. Els líders de la companyia han de prestar atenció a l’impacte que la manca de contacte físic té en les persones. Només quan els empleats treballen de forma remota es donen compte del valor afegit del contacte físic.

Les empreses necessiten estimular la cooperació entre col·legues i monitorejar la unió. Els moments lliures planificats de manera conscient, com els cafès virtuals o les sessions de treball conjuntes, ofereixen als equips l’oportunitat de connectar-se entre si.

El valor del treball remot, ara i després de la crisi

El treball remot és una oportunitat per a què les empreses canviïn la seva forma de treballar de manera sostenible: menys espai d’oficina, menys desplaçaments, menys viatges de negocis, descansos més curts i major enfocament pels empleats. Els comentaris del mercat semblen indicar que els treballadors remots també tenen menys probabilitats d’absentar-se degut a una malaltia.

També pot tenir un impacte positiu en el sistema de remuneració de les empreses i proporcionar informació sobre les oportunitats de recursos humans. El teletreball a major escala també ofereix a les empreses la flexibilitat per fer front a events inesperats en el futur, com la crisi COVID-19. Finalment, el treball remot pot donar un impuls renovat a la cooperació i la cohesió.

Invertir en teletreball tindrà conseqüències de llarg abast en la forma en què treballarem després de la crisi. És massa aviat per predir en quina mesura tornarem a l’antiga forma de treballar, però els líders empresarials ja haurien de pensar en el potencial d’aquestes inversions:

1) Un nou model operatiu basat en una major flexibilitat i formes de treball més àgils i remotes.

2) Una cultura corporativa més connectada interna i externament i on una anàlisi de col·laboració pot proporcionar dades valuoses.

3) Una alineació dels objectius comercials amb el nou estàndard cultural i les expectatives dels empleats.

4) Mètodes d’anàlisis basades en dades per obtenir informació més detallada sobre nous patrons d’aprenentatge, sentiments dels empleats, etc.

En conclusió, sembla que el teletreball ha arribat per quedar-se i pot convertir-se en una part integral de la nostra forma de treballar. Ha arribat el moment per a què les empreses es preparin per aquesta ‘tornada a la normalitat’.

Bell icon ¡Subcriu-te! Hearth icon Demana una demo