Notícies

Teletreball: avantatges, eines i tendències

Enreach 21/04/2016
Clock icon 6 min

Actualment, el terme teletreball el trobem a diari en diferents àmbits de la nostra vida diària i tot i que encara resulta novedós, la veritat és que no ho és. Va ser el 1973 quan el físic nord-americà Jack Nills, perseguint un estalvi de la despesa de combustible que suposen els desplaçaments, el va fer servir per primera vegada. La seva proposta era senzilla, portar la feina al treballador i no el treballador a la feina. No obstant, es tractava d’una idea avançada al seu temps.

No va ser fins la dècada dels anys noranta, amb l’expansió d’Internet i dels ordinadors personals, i sobretot des de finals de la dècada del 2000, amb l’aparició i proliferació dels dispositius mòbils, quan el concepte de teletreball va començar a cobrar la importància que mereix degut als interessants avantatges que aporta.

Motius per teletreballar

A dia d’’avui, el teletreball continua sent una tendència que creix a bon ritme, tant al nostre país com fora d’’ell. Segons dades de l’’Institut Nacional d’’Estadística (INE), el 27% de les empreses espanyoles disposen de treballadors que treballen fora de les instal·lacions, quan fa un any només el 13% fomentava polítiques de treball flexible. Però, quins són els motius per teletreballar? Quins avantatges aporta el teletreball?  

Apostar pel teletreball és una resposta intel·ligent a les necessitats d’’empreses i empleats”, Kornelius Brunner.  

El teletreball aporta una considerable quantitat i diversitat de beneficis, tant per a l’’empresa com per al treballador:

  • Facilita l’’expansió geogràfica de l’’empresa, en tant que no precisa d’’instal·lacions ni inacabables tràmits burocràtics.
  • Suposa un interessant estalvi de costos a nivell d’’espais i infraestructures, recursos materials o consums d’’energia.
  • Estalvia temps en desplaçaments, a la vegada que redueix la despesa en transport i la contaminació mediambiental.
  • Facilita la flexibilització d’’horaris.
  • Redueix l’’estrès i facilita la conciliació de la vida laboral i familiar.
  • Incrementa la productivitat del treballador fins a un 13%, tal i com assenyala un estudi realitzat per la Universitat d’’Stanford (USA), a la vegada que aquest dedica en torn a un 11% més del seu temps al treball, segons un estudi de l’’INE.
  • Fidelitza al treballador, qui al sentir-se més feliç, no es planteja canviar d’’empresa ni reduir la seva jornada, per exemple, al tenir un fill.
  • Redueix considerablement ‘l’absentisme laboral.
  • Facilita el treball en col·laboració en temps real.

Per suposat, el teletreball també pot tenir certs inconvenients derivats de l’’absència d’’un ambient laboral com l’’aïllament del treballador o transmetre a l’’empresari una sensació de manca de control sobre el treballadors; també pot dificultar la celebració de reunions tot i que, com veurem, la tecnologia actual ofereix grans solucions.

Les eines del teletreball

L’’eina bàsica i fonamental de tot teletreballador és un ordinador o dispositiu mòbil amb connexió a Internet, cosa que tot teletreballador té a la seva oficina. A partir d’’aquí, la resta d’’eines estaran especialment vinculades a la comunicació, gestió d’’arxius al núvol, etcètera. Quines són aquestes eines?

  • Smartphone i tauleta, per poder treballar amb la comoditat de fer-ho en qualsevol moment i des de qualsevol lloc.
  • Una xarxa privada virtual o VPN a través de la qual, introduint un usuari i password, s’’accedeix al servidor de la companyia on s’’emmagatzemen les dades amb què es treballa.
  • Compte de correu electrònic, amb el qual enviar i rebre tot tipus d’’informació, documents, imatges, etcètera.
  • Un servei de missatgeria instantània com Telegram, WhatsApp o Skype, que permeti romandre en contacte permanent amb la resta de companys de treball, enviar i rebre en temps real instruccions curtes.
  • Un servei de videoconferència, ideal per a reunions a distància. Skype és el més emprat, també Hangouts de Google.
  • Un servei de telefonia al núvol VoIP (trucades mitjançant connexió de dades), que suposa un important estalvi de costos i alimenta la productivitat del treballador.
  • Un sistema per a la gestió d’’horaris laborals, períodes de vacances… com Sesame.
  • Eines per al treball en col·laboratiu a distància com Asana o Trello, que permetin seguir l’’estat d’’un projecte, realitzar comentaris, correccions, agregar tasques, etc. en temps real. També plataformes com Slack o Yammer proporcionen un lloc per a la col·laboració entre membres de l’’equip a través d’’una xarxa social corporativa.
  • Per anotar idees que sorgeixin al moment, capturar pàgines web, imatges i d’’altres, res millor que Evernote. Permet mantenir tota la teva informació endreçada en llibretes i classificada amb etiquetes i, a més, el seu potent cercador facilita trobar informació fins i tot dins les imatges que inclouen text escrit a mà.
  • Serveis per emmagatzemar i compartir arxius al núvol com DropBox, Google Drive, OneDrive o Box.
  • El software específic que l’’empresa pugui utilitzar en la seva gestió.

Tendències actuals del teletreball

L’’anomenada generació dels “millenials”, aquells que a l’’actualitat compten amb una edat al voltant de la trentena, que han crescut en un ambient de confort desconegut pels seus pares i pels qui la connectivitat i les noves tecnologies constitueixen una necessitat, és la que millor s’’adapta al teletreball, a la vegada que ha impulsat el canvi en els beneficis laborals que les empreses ofereixen.

El propi teletreball ja és una tendència en si mateix. Tal i com comentàvem al principi, la varietat de beneficis que concedeix tant a l’’empresari com al treballador l’’empeny a un creixement continu en tots aquells sectors i/o llocs de treball on és possible. Però dins d’’aquesta tendència a teletreballar, també es succeeixen canvis, principalment sota el paraigües del desenvolupament de les noves tecnologies. Amb freqüència, quan escoltem el terme teletreball ens ve a la ment la imatge d’’algú que, encara en pijama i amb una tassa de cafè a la mà, s’’asseu davant de l’’ordinador de casa a realitzar les tasques que li corresponen, però el cert és que aquesta imatge està ja desfasada i dista molt de la realitat.

La tendència a la mobilitat és cada vegada major gràcies als dispositius mòbils i a l’’expansió de les xarxes 4G LTE que multipliquen la velocitat de connexió fent molt més ràpides i eficaces les comunicacions. A això s’’ha de sumar la Tecnologia On-the-Go que, gràcies a la connectivitat USB i Bluetooth, permet al teletreballador connectar un ratolí, un teclat, una càmera digital o qualsevol altre dispositiu aportant la versatilitat i portabilitat de poder estar connectat i portar a sobre la seva oficina a qualsevol part de la ciutat o del planeta, o a espais de coworking, on mantenir i ampliar la xarxa de contactes evitant així la possibilitat de sensació d’’aïllament.

I directament relacionada amb aquesta tendència a la mobilitat i portabilitat, està la tendència BYOD o Bring Your Own Device, és a dir, “porta el teu propi dispositiu”. Cada vegada són més les empreses que proporcionen als treballadors accés als seus recursos com bases de dades, correus electrònics, arxius en servidors i d’’altres, la qual cosa comporta grans avantatges, doncs facilita una experiència omnicanal, simplifica els processos, concedeix absoluta mobilitat, redueix l’’estrès, facilita la conciliació laboral-familiar, redueix els costos per a l’’empresa, etc.

En conclusió, el teletreball és ja una realitat que creix a passes agegantades; les empreses fomenten polítiques de flexibilitat laboral i la tecnologia ja ha brindat tot el necessari. Els seus múltiples beneficis trepitgen els seus escassos desavantatges, als quals es pot fer front des de la professionalitat, l’’ordre i la disciplina.      

Bell icon ¡Subcriu-te! Hearth icon Demana una demo