En l’actualitat, empreses de totes les mides i sectors estan integrant les noves tecnologies com a part integral de les seves estratègies amb el ferm propòsit d’oferir una millor experiència al client i així impulsar el negoci. No obstant, aquesta transformació també ha començat a influir en les expectatives que tenen els empleats respecte al seu lloc de treball, iniciant-se així el camí cap a l’oficina digital, el qual precisa d’un enfocament estratègic integral dins de les empreses.
Un recent informe dut a terme per la firma britànica CGI Group sota el títol “Digital Employee Experience”, indica que grans tendències com són la globalització, els canvis demogràfics o l’incessant augment de la competitivitat, estan pressionant a les empreses no només per re-imaginar els seus models de negoci, sinó també per transformar el seus espais de treball en la cerca d’una major eficiència i productivitat.
En aquest sentit, quatre són els principals beneficis que assoleixen les organitzacions quan implementin un espai de treball digital són:
- Increment de la productivitat dels seus empleats, donat que les tasques més rutinàries poden ser automatitzades, o almenys accelerades, amb l’ajut d’informació contextual proporcionada per eines que faciliten i optimitzen el procés de presa de decisions.
- Major accés al talent, gràcies a nous estils de treball com el treball remot, el treball col·laboratiu, etcètera.
- Augment de la taxa de retenció del personal, doncs les condicions de l’espai de treball digital augmenten la satisfacció i el benestar dels empleats.
- Increment de la capacitat d’innovació, doncs el treball en equip i col·laboratiu permet compartir més i millors pràctiques.
No obstant, malgrat del significatiu d’aquests beneficis, tot sovint solen ser vistos com intangibles, pel que moltes empreses es centren més en l’experiència del client i en l’eficàcia operativa, deixant de banda la important experiència de l’empleat.
A conseqüència d’això, s’emprenen iniciatives que resulten un tant incompletes, tals com la tendència BYOD, la gamificació, etcètera, que, si bé mereixen la pena i aporten beneficis, el fet de ser aplicades de forma aïllada impedeix que s’extregui tot el seu potencial.
Així, per emprendre la transformació digital i aprofitar al màxim els beneficis aportats per la mateixa, és necessari comprendre i assumir, d’una banda, el paper fonamental que tenen els treballadors perquè l’organització pugui assolir els seus objectius i, d’altra banda, que la transformació digital s’efectuï en el marc d’un enfocament estratègic complet i global, i no com a iniciatives aïllades.