Tots hem tingut l’experiència de sentir-nos dispersos i potser una mica desconcertats o sobrepassats a la feina. Tenir sobre la taula una infinitat de projectes o sentir una sensació de desmotivació al completar les tasques és quelcom pel que tots els empleats han passat. Què pot fer el Departament de Persones o de Recursos Humans per solventar aquest tipus de situacions i canviar el sentiment?
Els estudis demostren que la formació en mindfulness, un concepte directament vinculat a la motivació en el lloc de treball, augmenta la confiança, l’atenció, la intel·ligència i la concentració a la feina, el que condueix a un major benestar de l’equip en general.
Es tracta de la capacitat de mantenir-nos enfocats però flexibles i és una forma de reprogramar la ment per pensar d’una manera més saludable i menys estressant. Tanmateix, no és estrany que l’atenció plena es perdi de forma progressiva quan hi ha estrès en l’entorn laboral, per exemple, degut a terminis ajustats, o també per motius personals.
Com es pot practicar l’atenció plena a la feina?
Segons els experts:
- És necessari agilitzar l’enfoc en el treball dels empleats per facilitar una eficiència òptima. Això es pot aconseguir preparant les tasques diàries, sabent quines trucades i/o reunions té a l’agenda pel dia i quin projecte ha de completar-se durant la jornada.
- S’ha d’aplicar la meditació guiada d’atenció plena a través d’aplicacions com Headspace, ocupant petits espais al llarg del dia per allunyar la ment de les preocupacions i recuperar el focus.
- És convenient realitzar “intervals de feina”, és a dir, després d’executar una tasca o projecte durant un període prolongat de temps, es recomana prendre’s 10 minuts de descans per ressetejar la ment. Mitjançant aquesta pràctica, el pensament es reenfocar per tornar al projecte amb forces renovades.
Acabem d’enumerar alguns exemples tangibles de diferents formes en què es pot practicar l’atenció plena a l’oficina, implementant el mindfulness, tal i com estem fent a masvoz, on volem que el nostre equip treballi en les condicions idònies per mantenir l’equilibri mental, la tranquil·litat, l’alegria i la calma.
Després d’aquesta petita introducció sobre el mindfulness, ens centrarem en els seus beneficis en l’entorn laboral, no només el personal.
Quins són els principals beneficis del mindfulness a la feina?
1.- Reducció de l’estrès
L’atenció plena a l’oficina és un tema candent entre les empreses com una forma d’ajudar a reduir l’estrès, una causa dominant de la desconnexió dels empleats que també pot dificultar la productivitat. Segons un estudi realitzat per l’Agència Europea per a la Seguretat i la Salut a la Feina, més de la meitat dels 550 milions de dies laborables perduts cada any per absentisme estan relacionats amb l’estrès. A més, el 80% dels empleats informen que senten estrès a la feina i necessiten ajuda per aprendre a gestionar-lo. En aquest cas, el mindfulness o atenció plena és una estratègia essencial per combatre l’estrès relacionat amb la feina.
2.- Absorció de nova informació
Tenint en compte el tràfec diari en el lloc de feina, com poden les empreses ajudar als empleats a crear espai per a què la seva ment absorbeixi nova informació? Estudis científics han demostrat que quan les persones permeten que el seu cervell es prengui un descans en la resolució de problemes o el desenvolupament de noves habilitats, això ajuda a augmentar les possibilitats d’aprenentatge i creativitat.
És important que els supervisors evitin que els empleats es saltin o es neguin a prendre descansos, donat que això pot conduir a un major estrès, esgotament i a sentir-se mentalment estancats. Aquest tipus de situacions es donen especialment quan es realitzen projectes o tasques que requereixen un període extens d’enfoc.
3.- Adaptabilitat
Ser capaç d’adaptar-se ràpida i eficientment en el lloc de feina és essencial. Per què? Perquè això significa que la persona pot aclimatar-se ràpidament a noves situacions i gestionar múltiples demandes per part dels seus companys de departament. Per tant, com més practiquin els empleats i s’exposin directament a diferents formes de fer les coses, aprendre i guanyar confiança en la incertesa, més adaptables seran.
Per tant, l’adaptabilitat exerceix un paper destacat en l’exercici del lideratge i, generalment, està present en els líders que poden gestionar prioritats canviants i són partidaris d’ajustar les seves percepcions i creences. Tenir una ment oberta és un altre dels beneficis de la pràctica del mindfulness.
4.- Capacitat de resolució de problemes
La resolució de problemes és la capacitat d’eliminar el desordre de la ment no entrenada (no acostumada a la pràctica del mindfulness), ajudant a millorar la concentració.
Una altra manera en què l’atenció plena pot ajudar als empleats a solventar problemes és alliberant a la ment de distraccions i animant-la a reflexionar. Quan una persona es troba en mig d’un repte i practica el mindfulness és possible que pugui processar la informació d’una forma nova i diferent. Precisament el que necessita per aconseguir una resolució.
5.- Facilita la creativitat
Un aspecte central de la creativitat és el pensament divergent, que es refereix a la capacitat de generar una gran quantitat de noves idees. Practicar l’atenció plena per millorar la creativitat en el lloc de feina motiva als empleats a pensar d’una manera més innovadora de l’habitual. L’atenció plena ajuda a alliberar el cervell de les distraccions. Això augmenta la capacitat de mirar les coses del voltant des d’una nova perspectiva. Fonamentalment, la creativitat és només el resultat d’adoptar un enfoc diferent a través d’una nova òptica.
6.- Fomenta la vitalitat
Cada dia, els empleats porten una certa quantitat d’energia a la feina. Alguns dies poden tenir molta energia, i altres poden sentir que s’estan quedant buits. Pels científics que estudien la motivació de les persones a la feina, això es coneix com a vitalitat, que no és més que l’ús del poder físic per invertir en accions i altres persones de l’entorn.
La vitalitat és essencial per realitzar tasques mentre es gaudeix simultàniament del treball que s’està fent. És probable que continuar concentrat i atent tingui un efecte positiu en la vitalitat, ja que és un factor que ajuda a mantenir-se al cas de les aspiracions i objectius. Si els objectius són clars, és més probable que es treballi cap a ells quan la vitalitat és alta.
7.- Augmenta l’empatia pels altres
Tots estem familiaritzats amb la dita: “Posar-se en el lloc d’una altra persona”, tant a nivell personal com laboral quan sorgeix una determinada situació. L’empatia juga un paper essencial al permetre comprendre les ments dels altres i ressonar emocionalment amb aquests estats. Per això, practicar l’atenció plena en el lloc de feina permet als empleats sentir empatia pels altres.
A masvoz tractem de posar en pràctica el mindfulness a través de sessions i formacions que es realitzen en tots els departaments de la companyia. El nostre objectiu és que les persones que formen part del nostre equip es sentin motivades, protegides, lliures, enèrgiques, vitals, amb ganes de créixer professionalment, de seguir aprenent i, sobretot, de continuar treballant en un projecte que ens fa a tots els que formem part d’ell plenament feliços.