El servei SIP Trunk permet interconnectar una centraleta física a un proveïdor de serveis de telefonia utilitzant una connexió de dades en lloc de primaris RDSI. La principal motivació pel desplegament d’aquest servei a les empreses ha estat leconòmica degut a la necessitat d’amortitzar la inversió en una centraleta pròpia i reduir el cost mensual de la telefonia (trucades i línies RDSI). No obstant, actualment existeix un motiu addicional per utilitzar SIP Trunk, sempre que es contracti amb el proveïdor adequat. Es tracta d’entendre el servei no només com un canvi de proveïdor de telefonia, sinó englobat dins del concepte de connectar la centraleta al núvol, que permet accedir a funcionalitats de telefonia avançades que no serien possibles a lescenari de telefonia tradicional. El requisits d’alt nivell per utilitzar SIP Trunk són relativament senzills:
- Que la centraleta permeti la interconnexió per VoIP, a més de per primari. En alguns casos específics pot ser necessari adquirir del proveïdor de la centraleta una llicència específica per activar la funcionalitat VoIP.
- Disposar d’un accés de dades perquè puguin fer-se les trucades.
Des del punt de vista pràctic, per part del client, es tracta de:
- Assegurar l’amplada de banda pel nombre de comunicacions simultànies requerit, preferiblement amb un accés de dades dedicat i correctament dimensionat en funció del còdec utilitzat per a les trucades. Per exemple, els còdecs que emprem menys amplada de banda requereixen de més potència de procés.
- Permetre la comunicació del router/firewall del client amb la plataforma del proveïdor de telefonia. És a dir, permetre el tràfic de xarxa amb les direccions IP especificades i deshabilitar funcions que puguin interferir amb el tràfic VoIP. Es tracta d’habilitar l’accés de dades com a canal bidireccional per cursar les trucades.
- Configurar la centraleta adequadament per gestionar trucades a través del SIP Trunk (segons les indicacions del proveïdor). El proveïdor proporcionarà instruccions detallades sobre els requisits tècnics que ha de complir la centraleta i com ha d’estar configurada per treballar amb el seu SIP Trunk.
Un servei de SIP Trunk com a solució de comunicació al núvol té múltiples avantatges per a les empreses: reducció de costos després de la seva implantació; interconnexió de les centraletes virtuals de les diverses seus d’una empresa, independentment de la seva ubicació; gestió de trucades de forma fàcil i intuïtiva des de qualsevol equip amb connexió a Internet a través d’un tauler de control que permet configuració activa i configuracions de backup, gravació de trucades, gravació de missatges amb TTS, extracció d’estadístiques, etc.; millora de la productivitat mitjançant la connexió de múltiples oficines i treballadors mòbils; millora de la mobilitat dels treballadors; escalabilitat sota demanda; estabilitat del servei, donat que no es veu afectat per factors externs com talls d’energia i pot ser desviat a d’altres oficines o a telèfons mòbils, en funció de l’organització interna de l’empresa.