Les persones són el cor de qualsevol empresa. I el valor que una empresa atribueix als seus empleats es pot veure en els seus espais de treball. Una investigació recent de JLL, ‘The Futura of Work’, va mostrar que els canvis en la forma en què treballem i la interacció entre les diferents generacions estan transformant el concepte i la funció de les oficines.
L’entorn hipercompetitiu actual d’indústries convergents i els curts cicles de vida del producte, estan obligant a les organitzacions a innovar contínuament. Alhora, les empreses es veuen obligades a lidiar amb una força laboral cada cop més fluïda, que inclou teletreballadors, treballadors independents, treballadors temporals, empleats contractats… mentre que els seus espais de treball han de complir amb majors expectatives de millora de la productivitat.
Les organitzacions grans i petites estan començant a donar-se compte que tenir espais de treball més flexibles pot ajudar a millorar la gestió d’aquesta força laboral. Aquests espais flexibles comprenen diferents tipus d’àrees que poden promoure la col·laboració i la innovació, atreure i retenir talent i reduir els costos d’ocupació.
Quins factors influeixen en la cerca d’espais de treball flexibles?
Hi ha molts factors que condueixen a una demanda creixent d’espais flexibles: des de les empreses que busquen reduir els costos d’ocupació, per ser més àgils i protegir-se de la volatilitat del mercat; fins a empleats que busquen treballar més a prop de casa o de forma remota.
Avui en dia, el tipus més comú d’espais flexibles en el mercat és el treball conjunt, un entorn d’oficina compartit per múltiples companyies i professionals; però també hi ha empreses que converteixen les seves pròpies oficines en un espai més flexible, afegint nous tipus d’entorns de treball, on les persones poden escollir la forma en què prefereixen treballar.
Davant d’aquest nou escenari…
Com es pot millorar l’experiència de l’empleat com a diferenciador competitiu per atreure, retenir talent i ajudar-lo a ser més productiu?
Les empreses poden adoptar diferents estratègies, que inclouen:
- Un enfoc reactiu: reconèixer que l’ambient de treball ha de transmetre la seva cultura corporativa i visió als empleats.
- Un enfoc actiu: definir entorns que reflecteixin els valors de l’empresa i fomentin un comportament alineat amb la seva visió.
- Un enfoc proactiu: usar el lloc de treball com un diferenciador competitiu per atreure i retenir talents que actuen com ambaixadors de la marca.
Aquestes iniciatives proporcionen un augment en el compromís dels empleats amb l’empresa, la cultura i l’espai de treball, per fomentar la productivitat i la lleialtat. Més que un simple lloc per treballar, les organitzacions ofereixen entorns que afavoreixen la col·laboració i impulsen la innovació. I la innovació contínua pot ser un factor crític. Per això, en el que respecta als seus espais de treball, les organitzacions han de ser proactives a l’hora de presentar idees innovadores.
Hi ha una gran oportunitat per a la innovació en el disseny. La investigació ‘The Future of Work’ el reconeix com l’atractiu per cadascun dels cinc sentits, podent afectar a la capacitat d’una persona per treballar cap a diferents resultats, des de la concentració individual fins a la col·laboració grupal.
D’aquesta manera, els futurs espais de treball poden estar construïts en torn a llocs com un jardí, una bodega, un teatre o una sastreria. Així és com la indústria de l’arquitectura i el disseny pot exercir un paper clau per ajudar a les empreses a fer front a escenaris canviants.
Durant els propers tres a cinc anys, l’estàndard d’excel·lència per a l’experiència humana en el disseny comprendrà:
- La creixent col·laboració entre els equips de recursos humans i TI per oferir als usuaris serveis integrats i una experiència única en entorns de treball. L’objectiu és oferir varietat i flexibilitat, per a què les persones no hagin de treballar exclusivament en un escriptori, sinó que també puguin treballar de forma remota i en espais comuns, on es connectaran amb els seus companys, millorant la comunicació i la col·laboració entre equips.
- La Internet de les Coses i les tecnologies predictives s’aplicaran per complet, pel que el gerent de les instal·lacions serà capaç d’anticipar i ajustar els espais, d’acord amb les demandes dels usuaris basades en dades.
- La hiperpersonalització i flexibilitat dels serveis faran que els empleats es sentin inclosos i amb suport.
Les empreses més exitoses en aquest viatge seran aquelles que realment entenguin el que la nova força laboral entén per “propòsit” i “assoliment”, dissenyant les seves estratègies d’ocupació espacial basades en aquests descobriments.
Si les interrupcions, les incerteses i els canvis són inevitables, la millor estratègia és construir un entorn operatiu informat per intel·ligència de dades i anàlisi de negocis, consolidat per adaptar-se a un mercat en evolució.