El món digital ha revolucionat gairebé tots els aspectes de les nostres vides i es presenta com el futur ecosistema de l’atenció mèdica; sent l’assistència sanitària una de les últimes fronteres. La quantitat massiva de dades produïdes per sensors, aplicacions i dispositius portàtils es poden usar per monitorejar als pacients i els seus entorns per a què l’atenció mèdica sigui més accessible, assequible i eficient.
Les cinc principals innovacions en salut digital pel 2023
1) Atenció digital connectada
L’atenció remota connectada al pacient ha permès que l’atenció mèdica millori a nivell virtual els coneixements del món real per a l’atenció digital. El monitoreig remot de pacients utilitza sensors, dispositius portàtils, aplicacions i altres eines digitals per recopilar i registrar dades, i després enviar aquesta informació al proveïdor mèdic del pacient. També pot enviar alertes quan canvia una condició o quan un pacient requereix atenció.
El monitoreig remot de pacients és una part clau de la “Internet de la Salud”. A mida que aquesta tecnologia s’adopti més àmpliament, permetrà als proveïdors d’atenció mèdica monitorejar una gama més àmplia de pacients. Això és particularment important en àrees que tenen escassetat de metges i un accés limitat al circuit de sanitat. El monitoreig remot de pacients pot ajudar a millorar la continuïtat de l’atenció i reduir la necessitat que els pacients viatgin per veure a un professional sanitari.
2) Intel·ligència Artificial (IA) en la cura de la salut
La IA ha estat als titulars de gairebé totes les indústries, però el sector de la salut encara es troba a les primeres etapes d’adopció. La Intel·ligència Artificial s’està utilitzant a la cura de la salut per analitzar grans quantitats de dades, identificar patrons i fer prediccions. Això inclou imatges mèdiques i dades de dispositius portàtils i altres sensors. La IA també es pot emprar per fer recomanacions de tractament i ajudar en el diagnòstic.
Tanmateix, aquestes eines tenen el potencial de revolucionar l’atenció mèdica a l’augmentar l’eficiència, millorar els resultats i reduir els costos. La IA també pot ajudar en la gestió de l’atenció proporcionant suport per a la presa de decisions.
3) Participació del pacient en l’atenció mèdica
El sector de la salut està recorrent a la tecnologia per convidar als pacients a participar. Sovint se’ls hi demana que facin un seguiment del seu estil de vida, dieta i medicaments, però aquests no ho fan amb la freqüència necessària. Això pot conduir a mals resultats, majors costos i estrès al sistema de salut. Algunes organitzacions estan recorrent a aplicacions i altres tecnologies per convidar als pacients a realitzar un seguiment de la seva pròpia salut i compartir aquelles dades amb els seus metges per tenir una millor atenció centrada en el pacient.
Això es pot fer a través de comunitats online on els pacients puguin compartir les seves experiències i donar-se suport mútuament. També hi ha programes que ofereixen incentius per a què aquests registrin les seves dades i els comparteixin amb els seus metges. La participació del pacient pot ajudar a millorar els resultats, reduir els costos i reduir la càrrega dels professionals sanitaris.
4) Augmentar la seguretat de les dades
La quantitat de dades que generen i emmagatzemen les indústries digital i de la salut és enorme i continua creixent. Això inclou informació de sensors, aplicacions i dispositius portàtils, proves de laboratori i registres mèdics electrònics, entre d’altres. No cal dir que la seguretat és primordial per garantir-ne l’accés adequat i que aquestes no es vegin compromeses. Hi ha diverses formes en què les organitzacions poden augmentar la seguretat de les dades digitals i de salut. Aquests inclouen l’adopció d’un enfocament centrat en ells, l’ús de xifrat i la utilització d’IA per a la ciberseguretat.
Un enfocament centrat en les dades permet a les empreses protegir les seves dades independentment d’on estiguin emmagatzemats: a Internet, en servidors o als dispositius dels usuaris finals. L’ús del xifrat per protegir les dades en repòs i en trànsit també pot ajudar a protegir les dades digitals i de salut de les ciberamenaces. Finalment, la IA es pot utilitzar per ajudar a detectar-les i defensar-se d’elles.
5) Millorar els serveis de telesalut
La telesalut és l’ús de la tecnologia per brindar serveis de salut de forma remota. És particularment útil per a pacients que viuen en zones aïllades o aquells amb malalties cròniques que poden requerir un seguiment continu. Algunes de les activitats de telesalut més comunes són el monitoreig remot de pacients i les visites virtuals. Per exemple, la monitorització remota de pacients es pot utilitzar per ajudar a aquells amb malalties cròniques a controlar les seves condicions. I les visites al metge online es poden usar per ajudar als pacients a realitzar un seguiment de la seva salut i administrar els seus medicaments. Les visites virtuals es poden utilitzar per oferir suport als pacients que requereixen serveis de salut mental. Aquestes activitats augmentaran la seva popularitat a mida que més organitzacions implementin la telesalut i que les eines digitals es tornin encara més avançades i es centrin més en la participació del pacient, la comunicació compassiva millorada i l’empatia digital.
Si bé l’atenció mèdica pot ser una de les indústries més resistents al canvi, la transformació digital ha revolucionat gairebé a la resta de tots els sectors. La quantitat massiva de dades produïdes per sensors, aplicacions i dispositius portàtils es poden usar per monitorejar als pacients i als seus entorns. Aquestes dades es poden utilitzar per crear una atenció més personalitzada i accessible, ajudar als metges a prendre millors decisions i reduir costos. Aquestes innovacions ajudaran a millorar la qualitat de l’atenció i l’experiència de pacients (PX) i professionals per igual. La cura de la salut es troba a les primeres etapes d’adopció d’aquestes eines digitals. Però a mida que es generalitzin, poden ajudar a revolucionar aquesta indústria i millorar la vida de tots els involucrats.