El Software com a Servei (SaaS) és un mètode de lliurament de software que permet accedir a les dades de qualsevol dispositiu amb connexió a Internet i navegador web. Molt sovint, la companyia de software el proporciona en una plataforma allotjada.
Els clients accedeixen a SaaS a través de navegadors web o API. No necessiten configurar o mantenir el software pel seu compte. En poques paraules, el model SaaS ofereix als usuaris una solució preparada pel seu ús i només han de pagar una tarifa de subscripció per usar les eines SaaS.
Llavors, SaaS és un model de software en el qual un proveïdor extern posa a disposició dels usuaris aplicacions a través d’Internet i aquests poden canviar la configuració en funció de les seves necessitats.
SaaS s’està tornant cada cop més popular. L’any passat, el mercat de SaaS va créixer un 21,7%. Els experts creuen que aquesta tendència continuarà en el futur i assolirà els 132,5 mil milions de dòlars el 2020. Avui en dia, les ofertes de SaaS estan disponibles per a una àmplia varietat d’aplicacions comercials, com centres d’atenció a clients, gestió financera, anàlisi, planificació de recursos empresarials, etc.
Què diferencia a SaaS de les instal·lacions tradicionals?
1) Lliurament de dades per Internet
Quan s’utilitza SaaS, no és necessari instal·lar o executar aplicacions en el centre de dades. A més, no es necessiten arxius, carpetes o documents d’instal·lació pels ordinadors.
Totes les dades s’emmagatzemen en el núvol. Es pot accedir a les aplicacions SaaS des de qualsevol dispositiu i ubicació habilitats per a Internet, tot i que algunes d’elles estan disponibles per a la seva instal·lació en el servidor web.
2) Pagament per ús
En realitat, hi ha diverses opcions de pagament per a SaaS. Un client que empra SaaS no compra una llicència costosa per a la instal·lació del software. Sembla que lloga el servei perquè paga una tarifa de subscripció mensual per accedir a l’aplicació SaaS.
Segons aquesta opció, aquest pagament és recorrent. El preu del servei depèn de diferents factors, com un període d’ús, el nombre d’usuaris o certes activitats en l’aplicació SaaS. Per exemple, quan es tracta d’un CRM, les empreses paguen pel nombre d’empleats que usen l’eina alhora.
D’altra banda, algunes solucions de SaaS ofereixen funcions limitades de forma gratuïta. Per accedir a les funcions avançades, els usuaris han de pagar una tarifa de subscripció. Amb major freqüència, les aplicacions SaaS ofereixen alguns plans tarifaris amb diferents característiques.
3) El proveïdor de serveis és responsable del suport
El principal benefici de SaaS és que aquest model de software ajuda als usuaris a concentrar-se en la seva feina sense preocupar-se pel manteniment. El proveïdor de serveis és totalment responsable de la configuració. A més, els clients no necessiten preocupar-se per la seguretat de les dades i les actualitzacions perquè és deure del proveïdor de serveis. Els gerents d’atenció al client d’aquests serveis estan assignats per resoldre problemes. De vegades, fins i tot proporcionen als clients guies completes sobre com treballar amb el servei.
En resum:
- Al tenir un software tradicional, els usuaris gestionen els problemes manualment. Quan es tracta de SaaS, un client pot en qualsevol moment posar-se en contacte amb un servei d’atenció al client.
- Els usuaris estalvien temps perquè no han d’instal·lar un software en cada dispositiu. Tot el que necessiten és accés a Internet, inici de sessió i contrasenya.
Per tant, el model SaaS admet la capacitat de créixer, l’escalabilitat i els clients estalvien diners pagant els serveis mensualment. Per tant, poden mirar cap endavant en el seu futur desenvolupament i tenir plans a llarg termini.