Els models de negocis digitals donaran forma al futur de la indústria bancària. De fet, la digitalització ja està generant canvis en el comportament i els preferències dels clients per a molts serveis financers tradicionals. Els bancs estan sota una pressió cada cop major per fer la transició i convertir-se en organitzacions digital first i així seguir sent competitius.
El 2023, moltes entitats bancàries es transformaran en empreses de tecnologia que oferiran solucions digitals aprofitant la seva àmplia base de clients i els seus canals de distribució.
Quines tendències tecnològiques de banca digital donaran forma al futur de la transformació digital al sector bancari?
1) Més consumidors preferiran els canals digitals
Cada cop més consumidors prioritzen les solucions digitals a l’hora d’escollir el seu proveïdor financer. No només perquè volen veure quins productes ofereixen, sinó també perquè prefereixen emprar canals digitals (per exemple, banca en línia/mòbil) en lloc de canals de contacte tradicionals (com, a la sucursal o per telèfon).
Aquesta tendència de la banca digital seguirà augmentant en el futur, el que portarà a molts bancs a tancar sucursals a mida que enforteixin la seva “maduresa digital”.
2) La banca s’està convertint en una indústria orientada a l’experiència del client
En el futur, s’espera que l’experiència del client (CX) sigui un diferenciador clau pels proveïdors de serveis financers tant en termes de marca com per atreure i retenir clients.
Així, molts bancs prioritzen la CX durant la seva transformació digital, assegurant que les solucions que dissenyin satisfacin totes les necessitats del client en termes de conveniència, seguretat, comoditat i compromís.
El 2023, la capacitat d’anticipar les necessitats dels clients, oferir experiències personalitzades i brindar una excel·lent CX suposarà un avantatge competitiu al sector bancari.
3) La banca oberta facilita les transaccions a les plataformes digitals
Si bé l’API de banca oberta encara es troba en les seves primeres etapes, promet transformar la banca tal i com la coneixem. Les APIs obertes permeten als bancs compartir dades amb proveïdors de serveis externs, coneguts com Fintechs. Aquestes aplicacions estan fent que les transaccions siguin més fàcils, ràpides i segures a través de plataformes digitals.
S’espera que les APIs obertes facilitin l’intercanvi de dades entre institucions financeres, proveïdors de serveis externs i clients. La integració resultant podria resultar en una innovació més ràpida i millors experiències de client (CX) pels bancs i els consumidors.
Tanmateix, la seguretat serà un repte important per aquestes, ja que les institucions financeres han d’assegurar-se que poden oferir la protecció necessària per a les dades dels clientes sense alentir el flux de treball de la mateixa. Per exemple, afegir passos de verificació manual que consumeixen molt temps durant el procés de l’API podria requerir mesures de seguretat addicionals.
4) La IA farà que la banca sigui més intel·ligent amb xat bots i assistents virtuals
El 2023, el Processament del Llenguatge Natural (PLN) serà la norma per a la interacció amb el client. L’auge de xat bots i assistents virtuals ja està tenint impacte a totes les indústries, però és la seva capacitat d’adaptació el que els fa realment valuosos a la banca.
Els bancs han d’aprofitar aquesta tecnologia per proporcionar una CX excepcional, ja que poden aportar als clients respostes automàtiques a les preguntes freqüents, reduir el volum del call center i alliberar temps del personal per a tasques de valor afegit. Pel 2023, aquestes tecnologies es convertiran en la norma a les aplicacions bancàries a la majoria dels dispositius, inclosos els smartphones i les tauletes.
5) La transformació digital conduirà a una nova onada de competència
La transformació digital dels proveïdors de serveis financers tradicionals ha provocat l’arribada d’una sèrie de nous actors que ofereixen solucions com assessors robòtics, plataformes de préstecs entre pars (P2P) i eines de gestió de riquesa digital. Aquestes iniciatives han estat impulsades per les API de banca oberta que permeten als clients administrar sense problemes més d’un compte a través de canals d’autoservei digital.
Les empreses Fintech van ser de les primeres en introduir la innovació digital a moltes àrees, com pagaments, préstecs i transferències. Moltes d’aquestes noves empreses ara s’han convertit en importants competidors dels bancs a mida que amplien els seus serveis i bases de clients.
Els bancs ja s’estan associant amb empreses Fintech per impulsar les seves pròpies iniciatives de transformació digital i mantenir-se al dia amb les noves empreses que estan revolucionant amb èxit la indústria bancària.
6) Més persones es sentiran còmodes realitzant operacions bancàries pel seu compte
La indústria bancària està cada cop més centrada en el client. A mida que avança la transformació digital, moltes ofertes d’autoservei estaran disponibles en una sucursal bancària o caixer automàtic, el que permetrà als clients obrir comptes de forma ràpida i senzilla sense haver de visitar la sucursal.
L’auge de la banca digital està conduint a una millor CX a través de capacitats millorades d’autoservei, apertura de comptes més ràpida, transaccions més segures i accessibilitat més àmplia. Així, l’augment resultant en la participació dels clients ha ajudat als bancs a generar noves fonts d’ingressos a través de la venda creuada de productes financers.
El 2023, s’espera que els processos automatitzats en tots els àmbits transformin la qualitat del servei, amb eines d’autoservei impulsades per anàlisis avançats que ajudin als clients a prendre decisions més ràpides i millor informades.
7) La banca digital es centrarà més en el Big Data i l’anàlisi predictiu
Amb el Big Data, els bancs posaran el comportament del client al centre dels seus models comercials, ja que poden proporcionar serveis més personalitzats i millorar les vendes aprofitant al màxim l’anàlisi predictiu.
En el futur, la transformació digital exitosa dependrà de quant pugui aprendre un banc dels seus clients. L’analítica es tornarà essencial en els esforços d’adquisició de clients, així com en la segmentació del mercat i la venda creuada.
Com a resultat, els bancs tindran una millor intel·ligència sobre els comportaments dels consumidors i els patrons de despesa, el que pot ajudar-los a desenvolupar productes i serveis específics.
El 2023, el Big Data i l’anàlisi predictiu permetran als bancs aconseguir una visió de 360º de les necessitats dels clients, oferint-los informació contextualment rellevant sobre descomptes o ofertes personalitzades.
8) Les apps bancàries s’estan convertint en assistents digitals intel·ligents pels clients
El 2023, es passarà de l’ús d’aplicacions bancàries com simples eines d’autoservei a plataformes de gestió de relacions amb els clients que anticipen les necessitats del consumidor i ofereixen assessorament personalitzat en funció de la seva situació financera.
L’aplicació bancària es convertirà en un “assistent digital intel·ligent” que podrà comprendre les necessitats i preferències del consumidor en funció del seu comportament financer al llarg del temps. Per exemple, si un client sempre transfereix diners al seu compte d’estalvi el dia de pagament, però oblida recarregar la seva targeta de pagament amb fons pel proper mes, l’aplicació intel·ligent podrà predir que aviat necessitarà fer-ho.
D’aquesta manera, l’assistent intel·ligent pren mesures proactives comunicant-se amb el client i suggerint el que podria voler fer fins i tot abans que es doni compte.
S’espera que en els propers cinc anys, els clients podran accedir a diferents tipus de serveis de banca digital amb més facilitat que mai.